Kontakta oss
0771-771 070
Kontakta oss
0771-771 070
Sidförslag
    Kontor
      Medarbetare

        Aktuellt

        Här hittar du nyheter med aktuell information om det som händer hos oss på Familjens Jurist. Läs om vår mediala närvaro, planerade evenemang och kampanjer. 

        news_img
        15 april, 2021

        Du har fått faktura för en bilvärdering som är fel - vad gör du? 

        Just nu hör många konsumenter av sig till oss för att de fått fakturor från olika bilvärderingssajter på nätet som de anser är felaktiga. Fakturorna avser bilvärderingar som företaget menar att kunden har beställt och som enligt företaget kostar 1 998 kr. Även om sajterna kan ha olika adresser är det ofta ett lettiskt företag som ligger bakom sajterna. Enligt avtalsvillkoren på sajterna ska även lettisk lag tillämpas på avtalet. Många konsumenter har inte ens förstått att de ingått ett avtal som inneburit betalningsskyldighet. Det finns en regel i distansavtalslagen som syftar till att företag inte ska kunna vara otydliga med att något innebär en betalningsförpliktelse och samtidigt ha rätt att få betalt. Du som konsument är bara bunden av ett avtal som ingås på nätet om företaget före beställningen tydliggjort att beställningen medför en betalningsförpliktelse och om du som konsument uttryckligen har påtagit dig förpliktelsen (2 kap. 9 § distansavtalslagen). Enkelt uttryckt måste det tydligt framgå, till exempel i form av orden ”Köp nu” eller ”Betala nu”, att beställningen medför en betalningsförpliktelse. Det räcker inte med att det står exempelvis ”Beställ nu”. Det är såvitt känt inte prövat i domstol huruvida det räcker med orden ”Värdera nu” eller liknande, men det är troligtvis inte tillräckligt för att lagens krav ska vara uppfyllt.  Om företaget inte varit tillräckligt tydligt med att beställningen medför en betalningsförpliktelse är du som konsument alltså inte bunden av avtalet. Vad ska du göra som konsument om du får en faktura för bilvärdering som du anser är felaktig? Bestrid fakturan skriftligen Skriv till företaget och förklara att du bestrider fakturan och varför du bestrider fakturan.   Anmäl företaget till Konsumentverket Även om det inte är säkert att din anmälan leder till någon åtgärd får Konsumentverket genom detta reda på omfattningen av problemet. Kontakta ECC Sverige för rådgivning Eftersom företaget som skickat fakturan ofta befinner sig i ett annat EU-land kan du få hjälp och rådgivning genom ECC Europa på www.eccsverige.se/. Vad händer sedan då? Hittills verkar företaget inte ha gjort verklighet av hot om domstolsprocesser utomlands. Förmodligen är det inte lönsamt för företaget att driva saken i domstol, men det finns givetvis inga garantier för att företaget inte vänder sig till domstol med sitt krav. Ett krav som ett företag har mot en konsument preskriberas tre år efter uppkomsten av kravet, om inte företaget påminner om kravet. Tveka inte att kontakta oss på Familjens Jurist om du behöver rådgivning eller hjälp om du har frågor med anledning av en faktura du fått om du anser att fakturan är felaktig. Oscar Coronel, Kompetensansvarig Konsumenträtt  

        news_img
        27 november, 2020

        Black Friday och Cyber Monday – juristens bästa tips

        Nu pågår en av årets största reasäsonger och det finns många fynd att göra. Vår konsumenträttsexpert tipsar om några saker som kan vara bra att tänka på innan du ger dig ut i readjungeln. Kolla priset Ett bra tips är att använda en prisjämförelsesajt för att se hur priset på den produkt du tänkt köpa förändrats över tid. I vissa fall kan priset ha varit lägre kort innan rean, och rean kanske alltså inte är så bra som den verkar. Kolla företaget Kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att se om företaget du handlar från förekommer hos ARN och om företaget följt eventuella beslut från ARN. En god idé kan också vara att kolla företagets omdömen på olika sajter som publicerar konsumenters omdömen om företag – hur verkar företaget hantera klagomål och reklamationer? Ångerrätt gäller även på reavaror men inte på allt Ångerrätten gäller de flesta varor du köpet på nätet och som huvudregel har du rätt att ångra dig inom 14 dagar från det att du hämtar ut paketet. Ångerrätten gäller även reavaror. Ångerrätten gäller inom hela EU, men däremot är det inte säkert att du har någon ångerrätt om du handlar till exempel från USA eller Kina. Titta därför i villkoren om vilka rättigheter du har, i vilket land företaget finns och vilket lands lag som gäller. För vissa varor har du av hygienskäl ingen ångerrätt om du brutit en plombering (till exempel underkläder eller hörlurar som du stoppar in i öronen). Var därför noggrann med att inte bryta plomberingen om du vill kunna ångra köpet av sådana varor. För vissa varor som specialtillverkats för dig, som till exempel t-shirt med eget tryck, fotoböcker eller måttsydda produkter, gäller inte ångerrätten. Tänk också på att inte alla säljare erbjuder gratis returfrakt – kolla därför vad som står i villkoren så du inte drabbas av returkostnader som du inte räknat med. Öppet köp är ingen rättighet Öppet köp är frivilligt för butikerna att erbjuda, och alltså ingen rättighet för dig som konsument. Vanliga villkor för att få utnyttja öppet köp är att du har kvar kvittot och att du inte öppnat förpackningen. Kolla därför villkoren för öppet köp innan du handlar. Köp på kredit kan vara ett extra skydd Om du betalar med kreditkort eller med faktura har du som konsument ett extra skydd. Du har enligt lag rätt att klaga på varan till kreditföretaget på samma sätt som du kan göra mot säljaren. Det här betyder att om du till exempel vill klaga på ett fel på varan och häva köpet, men säljaren inte svarar dig eller inte går att nå, kan du istället vända dig till kreditföretaget med ditt krav. Om du betalar med kredit eller faktura får du också ofta hem varan innan du måste betala. Det innebär att om varan skulle försvinna i posthanteringen kan du då bestrida kravet från kreditföretaget eftersom du inte fått någon vara. Om du vill ha hjälp eller rådgivning rörande konsumentköp kan du alltid kontakta oss på Familjens Jurist - hela familjens juristbyrå. Vi kan kärlek, död och pengar.

        Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
        Magnus Ladulåsgatan 65
        Stockholm
        Stockholm
        11827
        Sweden