Kontakta oss
0771-771 070
Kontakta oss
0771-771 070
Sidförslag
    Kontor
      Medarbetare

        Aktuellt

        Här hittar du nyheter med aktuell information om det som händer hos oss på Familjens Jurist. Läs om vår mediala närvaro, planerade evenemang och kampanjer. 

        news_img
        27 november, 2020

        Black Friday och Cyber Monday – juristens bästa tips

        Nu pågår en av årets största reasäsonger och det finns många fynd att göra. Vår konsumenträttsexpert tipsar om några saker som kan vara bra att tänka på innan du ger dig ut i readjungeln. Kolla priset Ett bra tips är att använda en prisjämförelsesajt för att se hur priset på den produkt du tänkt köpa förändrats över tid. I vissa fall kan priset ha varit lägre kort innan rean, och rean kanske alltså inte är så bra som den verkar. Kolla företaget Kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att se om företaget du handlar från förekommer hos ARN och om företaget följt eventuella beslut från ARN. En god idé kan också vara att kolla företagets omdömen på olika sajter som publicerar konsumenters omdömen om företag – hur verkar företaget hantera klagomål och reklamationer? Ångerrätt gäller även på reavaror men inte på allt Ångerrätten gäller de flesta varor du köpet på nätet och som huvudregel har du rätt att ångra dig inom 14 dagar från det att du hämtar ut paketet. Ångerrätten gäller även reavaror. Ångerrätten gäller inom hela EU, men däremot är det inte säkert att du har någon ångerrätt om du handlar till exempel från USA eller Kina. Titta därför i villkoren om vilka rättigheter du har, i vilket land företaget finns och vilket lands lag som gäller. För vissa varor har du av hygienskäl ingen ångerrätt om du brutit en plombering (till exempel underkläder eller hörlurar som du stoppar in i öronen). Var därför noggrann med att inte bryta plomberingen om du vill kunna ångra köpet av sådana varor. För vissa varor som specialtillverkats för dig, som till exempel t-shirt med eget tryck, fotoböcker eller måttsydda produkter, gäller inte ångerrätten. Tänk också på att inte alla säljare erbjuder gratis returfrakt – kolla därför vad som står i villkoren så du inte drabbas av returkostnader som du inte räknat med. Öppet köp är ingen rättighet Öppet köp är frivilligt för butikerna att erbjuda, och alltså ingen rättighet för dig som konsument. Vanliga villkor för att få utnyttja öppet köp är att du har kvar kvittot och att du inte öppnat förpackningen. Kolla därför villkoren för öppet köp innan du handlar. Köp på kredit kan vara ett extra skydd Om du betalar med kreditkort eller med faktura har du som konsument ett extra skydd. Du har enligt lag rätt att klaga på varan till kreditföretaget på samma sätt som du kan göra mot säljaren. Det här betyder att om du till exempel vill klaga på ett fel på varan och häva köpet, men säljaren inte svarar dig eller inte går att nå, kan du istället vända dig till kreditföretaget med ditt krav. Om du betalar med kredit eller faktura får du också ofta hem varan innan du måste betala. Det innebär att om varan skulle försvinna i posthanteringen kan du då bestrida kravet från kreditföretaget eftersom du inte fått någon vara. Om du vill ha hjälp eller rådgivning rörande konsumentköp kan du alltid kontakta oss på Familjens Jurist - hela familjens juristbyrå. Vi kan kärlek, död och pengar.

        news_img
        19 mars, 2020

        Köpa presentkort från företag under coronakrisen – viktigt att tänka på!

        På grund av coronakrisen som Sverige befinner sig i har fler aktörer uppmanat konsumenter att på alla sätt de kan stödja sina lokala företag. Vi sitter alla i samma båt och det är givetvis viktigt att vi alla hjälps åt och stöttar våra lokala företag. Det finns dock viktiga skillnader mellan att köpa vanliga varor eller tjänster från ett företag i kris och att köpa presentkort från företaget. Vad är ett presentkort? Ett presentkort är ett bevis på att du har ett krav (en fordran) mot företaget på det belopp som står på presentkortet. Det är presentkortet som är beviset för ditt krav så behandla det som en värdehandling. Om du förlorar presentkortet har du som huvudregel inte rätt att få ett nytt. Det är företaget som bestämmer villkoren för presentkortet, ett vanligt villkor är till exempel att du inte får byta in presentkortet mot kontanter. Om företaget går i konkurs Om företaget går i konkurs finns det en mycket stor risk att presentkortet blir värdelöst. Du kommer visserligen att ha ett krav mot företaget motsvarande presentkortets belopp, men det är väldigt ovanligt att konsumenter får del av det som finns kvar i konkursboet. Om du köper presentkort från företag som går dåligt finns alltså risken att presentkortet blir värdelöst om företaget går i konkurs.   Om företaget byter ägare Om butiken eller företaget byter ägare gäller som huvudregel bara presentkortet om själva företaget finns kvar (om det är samma organisationsnummer). Hur länge gäller presentkortet? Om inget står skrivet på presentkortet om giltighetstid gäller det i tio år från datumet det utfärdades. Titta därför noggrant på vilken giltighetstid presentkortet har. Vad gäller vid hävning eller ångerrätt? Du har ingen skyldighet att behöva acceptera ett presentkort eller tillgodokvitto om du har avbeställt, avbokat, hävt eller ångrat ett avtal med ett företag. Om du vill stötta företaget under coronakrisen genom att acceptera tillgodokvitto eller liknande istället för kontanter måste du vara medveten om risken att inte få tillbaka beloppet vid en konkurs.   Oscar Coronel Kompetensansvarig Konsumenträtt

        news_img
        12 mars, 2020

        Vad gäller med avbokningar av biljetter på grund av Coronaviruset?

        Med anledning av coronaviruset får vi många frågor om avbokningar av paketresor, flygresor, hotell och evenemang. Vi frågade Oscar Coronel, Kompetensansvarig för konsumenträtt, vad som gäller! Nedan följer information i korthet. Du hittar även mer information på Hallå Konsument, Konsument Europa och Konsumenternas Försäkringsbyrå. Om du inte kommer överens med företaget kan i vissa fall Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kostnadsfritt pröva tvisten. Om du köpt en reguljär flygbiljett och vill avboka Om du har bokat ett reguljärt flyg så är det villkoren i bokningen som reglerar din rätt till avbokning. Villkoren skiljer sig åt från olika flygbolag och bokningstjänster. I vissa fall krävs att UD har avrått från resa till det aktuella landet för att du ska kunna avboka. Om du avbokar resan har du rätt att få tillbaka det du betalat för skatter och avgifter eftersom det är kostnader som flygbolaget besparas på grund av avbokningen. Du kan också undersöka möjligheterna att istället boka om resan till ett senare tillfälle. Glöm inte heller att undersöka möjligheterna till ersättning ur din hemförsäkring eller en eventuell kortförsäkring. Om du köpt en paketresa och vill avbeställa? Om du köpt en paketresa (exempelvis flyg, hotell och evenemang) har du enligt paketreselagen rätt att avbeställa en paketresa innan den påbörjats. Arrangören har då som huvudregel rätt att ta ut en skälig avgift motsvarande bland annat kostnader som inte återbetalas. I vissa fall har arrangören inte rätt att ta ut någon avgift alls. Vid extraordinära omständigheter (exempelvis större risker för människors hälsa eller utbrott av allvarlig sjukdom vid resmålet) får arrangören inte ta ut någon avgift alls. Att UD avråder från resmålet har betydelse vid bedömningen. Det har även betydelse om du tillhör en riskgrupp och har läkarintyg som intygar detta. Även om inte svenska UD avråder, kan det också ha betydelse om andra länders myndigheter avråder. Om all infrastruktur eller alla turistattraktioner har stängt ner på resmålet kan du också ha rätt att avboka och få återbetalning för att syftet med resan gått förlorat. Om flyget ställs in av flygbolaget? Du har rätt till service och assistans om flygbolaget ställer in din flygning, bland annat ombokning av flygningen eller återbetalning av biljettpriset. I vissa fall har du också rätt till en schablonersättning på grund av det inställda flyget. Det gäller dock inte om orsaken är extraordinära omständigheter, exempelvis avstängning av flygplats eller luftrum. Om du vill avboka hotell eller evenemang Om du vill avboka boende eller biljetter till evenemang (och dessa inte är en del av en paketresa) gäller i första hand villkoren när du bokade hotellet eller köpte biljetten. Mer information och upplysningar om vad du kan göra vid tvist hittar du på Konsument Europa.

        news_img
        17 februari, 2020

        Familjens Jurist stärker upp inom affärsjuridik och konsumenträtt

        Vi växer och blir ännu bättre! Familjens Jurist utökar nu teamet med två seniora jurister som är kompetensansvariga inom affärsjuridik respektive konsumenträtt. Det gör att du nu kan få ännu bättre juridisk hjälp hos oss på Familjens Jurist! Hallå där Peder Lundgren på Familjens Jurist! Peder Lundgren, Kompetensansvarig Affärsjuridik, tog examen i Uppsala 2009 och har arbetat med juridik i lite olika former sedan dess. Han började som skattekonsult på en stor revisionsbyrå och de senaste åren har han arbetat som advokat på en advokatbyrå specialiserad på ekonomisk familjerätt. Vad tycker du är det absolut bästa med ditt jobb? - Det bästa är att få hjälpa människor, både i deras roll som företagare och som privatperson, med deras juridiska problem och frågeställningar. Ibland går det till och med att lösa problem de inte ens visste att de hade! Och så alla fantastiska kollegor såklart! Vad ser du mest fram emot med din nya tjänst hos Familjens Jurist? - Jag ser väldigt mycket fram emot att få utveckla våra tjänster och erbjudanden till företagare. Jag ser också fram emot att få bidra till att höja och bredda kompetensen inom Familjens Jurist avseende mitt kompetensområde.   Hallå där Oscar Coronel på Familjens Jurist! Oscar Coronel, Kompetensansvarig Konsumenträtt, firar tioårsjubileum som jurist då han tog examen 2010 från Uppsala Universitet. Han har arbetat med konsumenträtt i drygt sex år. Vad är det bästa med ditt jobb som jurist? - Det bästa med mitt arbete är att få utreda och lösa spännande juridiska frågor samtidigt som jag hjälper någon med ett praktiskt problem. Vad ser du mest fram emot med din nya tjänst? - Att tillsammans med kollegorna få utveckla och fördjupa kunskapen inom konsumenträtt på Familjens Jurist.

        Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
        Magnus Ladulåsgatan 65
        Stockholm
        Stockholm
        11827
        Sweden