Kontakta oss
0771-771 070
Kontakta oss
0771-771 070
Sidförslag
    Kontor
      Medarbetare

        Aktuellt

        Här hittar du nyheter med aktuell information om det som händer hos oss på Familjens Jurist. Läs om vår mediala närvaro, planerade evenemang och kampanjer. 

        news_img
        06 maj, 2020

        Kan vi få tillbaka pengarna om studentfirandet är inställt?

        Just nu finns det många ledsna gymnasiestudenter som fått sitt studentfirande inställt på grund av coronakrisen. Efter att regeringen gick ut med förbudet om allmänna sammankomster med fler än 50 personer, är det många skolor som valt att ställa in. Beslutet har också gjort att många gymnasieklasser behövt avboka både studentskivor och flak. Men vad gäller egentligen vid avbokningar av studentflak? Och kan man lämna tillbaka sin studentmössa om den ändå inte ska användas? Vår konsumentexpert Oscar Coronel hjälper oss att få koll på läget. Kan vi få tillbaka pengarna om vi avbokar vår studentskiva eller vårt studentflak? – Om klassen har rätt att få tillbaka delar eller hela beloppet beror på avtalsvillkoren och omständigheterna i just ert fall, säger Oscar Coronel. Coronakrisen utgör extraordinära omständigheter och det kan innebära att klassen har rätt att få tillbaka hela beloppet. Men såvitt jag vet är frågan inte prövad ännu, varken i ARN eller i domstol. Vad händer om arrangören inte vill betala tillbaka pengar? – Om arrangören inte vill återbetala er något kan ni vända er till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. ARN prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare, och en gymnasieklass som ingått avtal med ett företag bör kunna få tvisten prövad i ARN. Den som står på avtalet får då göra anmälan för att få er tvist prövad. Om det är så att hela klassen står på avtalet kan det behövas en fullmakt från de andra i klassen. Kan jag lämna tillbaka min studentmössa? – Ja och nej. Om du har köpt en mössa utan egen brodyr har du 14 dagars ångerrätt från det att du mottog mössan. Detta gäller även om du har gjort din mössa personlig genom att välja mellan förvalda färger, symboler och andra detaljer som leverantören erbjuder. Har du däremot broderat in ditt namn eller din klass, har du ingen rätt att lämna tillbaka den om inte företaget tillåter det i sina villkor om öppet köp. Kan jag lämna tillbaka en studentpresent? – Om du köpt en present på nätet har du vanligtvis 14 dagars ångerrätt från det att du tog emot varan. Om du däremot köpt presenten i en fysisk butik gäller butikens egna villkor om eventuellt öppet köp. Någon rätt att få tillbaka pengar finns inte vid köp i en fysisk butik, utan du kan behöva acceptera att få ett presentkort eller tillgodokvitto istället om det är butikens villkor. Oscar CoronelOscar är Kompetensansvarig för konsumenträtt hos Familjens Jurist och han har koll på vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument i olika situationer. Få juridisk hjälp hos Familjens Jurist Har du andra frågor som rör konsumenträtt? Eller har du frågor som rör ett annat juridiskt område? Vi på Familjens Jurist hjälper dig gärna med dina frågor. Varmt välkommen att boka tid med oss genom att ringa 0771-771 070 eller boka tid här!

        news_img
        19 mars, 2020

        Köpa presentkort från företag under coronakrisen – viktigt att tänka på!

        På grund av coronakrisen som Sverige befinner sig i har fler aktörer uppmanat konsumenter att på alla sätt de kan stödja sina lokala företag. Vi sitter alla i samma båt och det är givetvis viktigt att vi alla hjälps åt och stöttar våra lokala företag. Det finns dock viktiga skillnader mellan att köpa vanliga varor eller tjänster från ett företag i kris och att köpa presentkort från företaget. Vad är ett presentkort? Ett presentkort är ett bevis på att du har ett krav (en fordran) mot företaget på det belopp som står på presentkortet. Det är presentkortet som är beviset för ditt krav så behandla det som en värdehandling. Om du förlorar presentkortet har du som huvudregel inte rätt att få ett nytt. Det är företaget som bestämmer villkoren för presentkortet, ett vanligt villkor är till exempel att du inte får byta in presentkortet mot kontanter. Om företaget går i konkurs Om företaget går i konkurs finns det en mycket stor risk att presentkortet blir värdelöst. Du kommer visserligen att ha ett krav mot företaget motsvarande presentkortets belopp, men det är väldigt ovanligt att konsumenter får del av det som finns kvar i konkursboet. Om du köper presentkort från företag som går dåligt finns alltså risken att presentkortet blir värdelöst om företaget går i konkurs.   Om företaget byter ägare Om butiken eller företaget byter ägare gäller som huvudregel bara presentkortet om själva företaget finns kvar (om det är samma organisationsnummer). Hur länge gäller presentkortet? Om inget står skrivet på presentkortet om giltighetstid gäller det i tio år från datumet det utfärdades. Titta därför noggrant på vilken giltighetstid presentkortet har. Vad gäller vid hävning eller ångerrätt? Du har ingen skyldighet att behöva acceptera ett presentkort eller tillgodokvitto om du har avbeställt, avbokat, hävt eller ångrat ett avtal med ett företag. Om du vill stötta företaget under coronakrisen genom att acceptera tillgodokvitto eller liknande istället för kontanter måste du vara medveten om risken att inte få tillbaka beloppet vid en konkurs.   Oscar Coronel Kompetensansvarig Konsumenträtt

        news_img
        12 mars, 2020

        Vad gäller med avbokningar av biljetter på grund av Coronaviruset?

        Med anledning av coronaviruset får vi många frågor om avbokningar av paketresor, flygresor, hotell och evenemang. Vi frågade Oscar Coronel, Kompetensansvarig för konsumenträtt, vad som gäller! Nedan följer information i korthet. Du hittar även mer information på Hallå Konsument, Konsument Europa och Konsumenternas Försäkringsbyrå. Om du inte kommer överens med företaget kan i vissa fall Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kostnadsfritt pröva tvisten. Om du köpt en reguljär flygbiljett och vill avboka Om du har bokat ett reguljärt flyg så är det villkoren i bokningen som reglerar din rätt till avbokning. Villkoren skiljer sig åt från olika flygbolag och bokningstjänster. I vissa fall krävs att UD har avrått från resa till det aktuella landet för att du ska kunna avboka. Om du avbokar resan har du rätt att få tillbaka det du betalat för skatter och avgifter eftersom det är kostnader som flygbolaget besparas på grund av avbokningen. Du kan också undersöka möjligheterna att istället boka om resan till ett senare tillfälle. Glöm inte heller att undersöka möjligheterna till ersättning ur din hemförsäkring eller en eventuell kortförsäkring. Om du köpt en paketresa och vill avbeställa? Om du köpt en paketresa (exempelvis flyg, hotell och evenemang) har du enligt paketreselagen rätt att avbeställa en paketresa innan den påbörjats. Arrangören har då som huvudregel rätt att ta ut en skälig avgift motsvarande bland annat kostnader som inte återbetalas. I vissa fall har arrangören inte rätt att ta ut någon avgift alls. Vid extraordinära omständigheter (exempelvis större risker för människors hälsa eller utbrott av allvarlig sjukdom vid resmålet) får arrangören inte ta ut någon avgift alls. Att UD avråder från resmålet har betydelse vid bedömningen. Det har även betydelse om du tillhör en riskgrupp och har läkarintyg som intygar detta. Även om inte svenska UD avråder, kan det också ha betydelse om andra länders myndigheter avråder. Om all infrastruktur eller alla turistattraktioner har stängt ner på resmålet kan du också ha rätt att avboka och få återbetalning för att syftet med resan gått förlorat. Om flyget ställs in av flygbolaget? Du har rätt till service och assistans om flygbolaget ställer in din flygning, bland annat ombokning av flygningen eller återbetalning av biljettpriset. I vissa fall har du också rätt till en schablonersättning på grund av det inställda flyget. Det gäller dock inte om orsaken är extraordinära omständigheter, exempelvis avstängning av flygplats eller luftrum. Om du vill avboka hotell eller evenemang Om du vill avboka boende eller biljetter till evenemang (och dessa inte är en del av en paketresa) gäller i första hand villkoren när du bokade hotellet eller köpte biljetten. Mer information och upplysningar om vad du kan göra vid tvist hittar du på Konsument Europa.

        Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
        Magnus Ladulåsgatan 65
        Stockholm
        Stockholm
        11827
        Sweden