Servitut och arrende

Om du vill ha möjlighet att använda en del av din grannes fastighet, eller om grannen vill ha rätt att använda något som finns på din, är det klokt att bestämma vad som ska gälla i ett juridiskt avtal för att undvika framtida problem.

Boka tid med jurist

• Personlig rådgivning

• Expertkunskap

• Löpande timpris

Vad kostar hjälp med jurist?

Ärenden avseende servitut och arrende kan variera beroende på situation, vilket gör att vi inte kan erbjuda ett fast pris. Vi debiterar därför löpande timtaxa (2 990 kr*) och vid ditt första möte med juristen får du en tydligare prisbild som gäller just i ditt fall. Du väljer sen själv om du vill gå vidare eller inte.

* Priserna gäller på kontor som ägs av Familjens Jurist i Sverige AB. Variationer kan förekomma på våra franchisekontor.

Vilket avtal ska vi välja - servitut eller arrende?

Om ni vill avtala om rätten att använda en väg, brunn eller brygga kan det var lämpligt att upprätta ett servitutsavtal. Servitutet är knutet till fastigheten och gäller oavsett vem som äger den. Ett servitut har heller inget slutdatum utan gäller tills vidare.

Handlar det om att låta någon nyttja ens mark, till exempel ett område med gräsmatta eller en äng, är det lämpligare med ett arrendeavtal.

Vikten av att skriva ett juridiskt avtal

Eftersom ett servitutsavtal följer fastigheten, och ett arrendeavtal är en personlig rättighet, är det viktigt att välja rätt sorts avtal. Gör ni fel när ni upprättar servitutsavtalet finns det risk att det uppkommer tvist i samband med köp eller försäljning av era fastigheter. Och när ni skriver arrendeavtalet är det viktigt att det blir korrekt utformat, så att markägaren inte blir ”fast” med arrendatorn om det inte var tanken från början.

Vill du skriva ett servitutsavtal?

På vår plattform Legalite kan du upprätta ett kostnadsfritt servitutsavtal som du sedan registrerar hos Lantmäteriet. Om du har mer komplicerade frågor eller önskemål kring ett nytt servitutsavtal, eller behöver hjälp att ta bort ett befintligt, kan du alltid boka en tid med en av våra erfarna jurister.

Frågor och svar

Vilka olika sorters arrende finns det?

Det finns fyra typer av arrende:

• Anläggningsarrende – marken ska användas för byggnader som ska bedriva näringsverksamhet.

• Bostadsarrende – marken ska användas för en eller flera bostäder.

• Jordbruksarrende – marken ska användas för att bedriva jordbruk.

• Lägenhetsarrende – används om det inte är någon av de andra arrendeformerna, exempelvis om marken ska användas för parkering.