Hoppa till innehållet

Vad gäller med avbokningar av biljetter på grund av Coronaviruset?

Med anledning av coronaviruset får vi många frågor om avbokningar av paketresor, flygresor, hotell och evenemang. Vi frågade Oscar Coronel, Kompetensansvarig för konsumenträtt, vad som gäller!

oscar.jpg

Nedan följer information i korthet. Du hittar även mer information på Hallå Konsument, Konsument Europa och Konsumenternas Försäkringsbyrå. Om du inte kommer överens med företaget kan i vissa fall Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kostnadsfritt pröva tvisten.

Om du köpt en reguljär flygbiljett och vill avboka

Om du har bokat ett reguljärt flyg så är det villkoren i bokningen som reglerar din rätt till avbokning. Villkoren skiljer sig åt från olika flygbolag och bokningstjänster. I vissa fall krävs att UD har avrått från resa till det aktuella landet för att du ska kunna avboka. Om du avbokar resan har du rätt att få tillbaka det du betalat för skatter och avgifter eftersom det är kostnader som flygbolaget besparas på grund av avbokningen. Du kan också undersöka möjligheterna att istället boka om resan till ett senare tillfälle. Glöm inte heller att undersöka möjligheterna till ersättning ur din hemförsäkring eller en eventuell kortförsäkring.

Om du köpt en paketresa och vill avbeställa?

Om du köpt en paketresa (exempelvis flyg, hotell och evenemang) har du enligt paketreselagen rätt att avbeställa en paketresa innan den påbörjats. Arrangören har då som huvudregel rätt att ta ut en skälig avgift motsvarande bland annat kostnader som inte återbetalas. I vissa fall har arrangören inte rätt att ta ut någon avgift alls. Vid extraordinära omständigheter (exempelvis större risker för människors hälsa eller utbrott av allvarlig sjukdom vid resmålet) får arrangören inte ta ut någon avgift alls. Att UD avråder från resmålet har betydelse vid bedömningen. Det har även betydelse om du tillhör en riskgrupp och har läkarintyg som intygar detta. Även om inte svenska UD avråder, kan det också ha betydelse om andra länders myndigheter avråder.

Om all infrastruktur eller alla turistattraktioner har stängt ner på resmålet kan du också ha rätt att avboka och få återbetalning för att syftet med resan gått förlorat.

Om flyget ställs in av flygbolaget?

Du har rätt till service och assistans om flygbolaget ställer in din flygning, bland annat ombokning av flygningen eller återbetalning av biljettpriset. I vissa fall har du också rätt till en schablonersättning på grund av det inställda flyget. Det gäller dock inte om orsaken är extraordinära omständigheter, exempelvis avstängning av flygplats eller luftrum.

Om du vill avboka hotell eller evenemang

Om du vill avboka boende eller biljetter till evenemang (och dessa inte är en del av en paketresa) gäller i första hand villkoren när du bokade hotellet eller köpte biljetten. Mer information och upplysningar om vad du kan göra vid tvist hittar du på Konsument Europa.

Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
Magnus Ladulåsgatan 65
Stockholm
Stockholm
11827
Sweden