article_img

Skuldebrev

Att låna ut pengar till nära och kära är inget ovanligt. Men även om lånet sker personligen kan det vara klokt att upprätta ett skuldebrev för att undvika missförstånd och konflikter.

Att skriva ett skuldebrev

Ett skuldebrev fungerar som ett skriftligt bevis som talar om hur de utlånade pengarna ska betalas tillbaka. Exempelvis kan det förtydliga hur mycket som ska betalas, hur ofta och om det finns en eventuell ränta. Kanske finns det också ett visst datum då skulden ska ha återbetalats.

En vanlig situation där skuldebrev upprättas är när två partners köper en bostadsrätt tillsammans men betalar olika stor kontantinsats. Skulden kan då regleras i ett skuldebrev så att värdet av bostaden fördelas rättvist vid en separation. Det är även att rekommendera att upprätta ett samboavtal i samband med skuldebrevet.

Vi kan upprätta skuldebrev

Kontakta oss på Familjens Jurist så hjälper vi er att upprätta ett juridiskt korrekt skuldebrev som ni sedan själva får underteckna.

Hjälp med att skriva skuldebrev?

Fråga

Jag undrar om ni kan hjälpa till med att skriva skuldebrev samt vad det kostar?

Svar

Vi hjälper dig gärna med ett skuldebrev. Utan att veta vad skuldebrevet ska innefatta och om någon ytterligare handling behövs är det svårt att ge dig ett fast pris. Därför är det bäst att boka en tid med en jurist så att ni kan gå igenom din situation. Efter det kan juristen ge dig en kostnadsuppskattning.

Vad ska en revers innehålla?

Fråga

Jag och min make ska att skriva en revers och låna ut pengar till vår son som ska köpa en bostadsrätt. Två frågor som vi skulle vilja ha svar på: Vad måste finnas med i en revers för att den skall vara giltig? Vad händer om han träffar en tjej som flyttar in i bostadsrätten och om de i framtiden delar på sig? Vi känner en oro att sambon med hjälp av sambolagen kan kräva att få del av bostadsrätten vid en eventuell separation.

Svar

I en revers (skuldebrev) måste skuldbeloppet stå och vem som är skyldig vem pengar. Den ska undertecknas av din son, vittnen krävs inte. I bodelning mellan sambor ingår bostad som de köpt för gemensam användning. Om din son ännu inte inte träffat någon och flyttar in i lägenheten själv så kommer inte någon framtida sambo kunna hävda att de köpt denna bostad för gemensam användning.

Preskriptionstid på skatteskulder?

Fråga

Preskriberas alla skatteskulder efter fem år, eller gäller detta enbart skatt på inkomster?

Svar

Vad gäller skulder så innebär en preskribering inte att skulden försvinner. Att en skuld blivit preskriberad innebär att borgenären, den som har rätt till betalning, förlorar sin rätt att få skulden indriven med hjälp av kronofogdemyndigheten.

En skuld kan preskriberas efter en viss tid ifall man inte har erkänt skulden eller ifall borgenären har avbrutit preskriptionstiden. Det är olika regler för när skulder preskriberas och för vissa fordringar som bland annat skatter och underhållsbidrag gäller särskilda regler för preskription.

För skatteskulder gäller en preskriptionstid på fem år. De fem åren börjar räknas efter utgången av det kalenderår då skulden inte lyckades betalas tillbaka. Detta regleras av ett antal olika lagar, bland annat lagen om preskription av skattefordringar. Att en skatteskuld preskriberas innebär praktiskt att ansvaret för att driva in skulden flyttas från Kronofogdemyndigheten tillbaka till Skatteverket. Skatteverket har dock inte särskilt stora resurser på att jaga mindre skattesmitare och man kan säga att skulden försvinner. Det som händer är dock att man inte kan få någon skatteåterbäring. Alla sådana eventuella pengar dras av mot den passiva skulden man har till Skatteverket. Detta gäller alltså även efter de fem åren. I och med preskriberingen efter de fem åren slutar man också få hemskickade inbetalningskort för skulden. Eventuella nya skatteskulder bakas inte heller samman med den gamla efter de fem åren. Eventuell restskatt räknas då alltså inte in i den nya skulden utan då sätter en ny process igång. Det gäller dock att man inte lyckas bli delgiven under den fem år långa preskriptionstiden för att skulden ska preskriberas.