Kontakta oss
0771-771 070
      Medarbetare

Skatterätt

Skatt vid försäljning av bostad

Frågor om skatt kommer ofta upp i samband med separation och skilsmässa. Ofta handlar det då om skatt på eventuell vinst vid försäljning av bostad som ska beräknas.

Arvs- och gåvoskatt

Reglerna om arvs- och gåvoskatt avskaffades den 1 januari 2005. Arv och gåvor som någon fått innan dess var generellt skattepliktiga.

Skatteregler för fåmansföretagare

Ägare av fåmansaktiebolag ska tillämpa de så kallade 3:12-reglerna. Reglerna är svåra och omfattande. Vi kan hjälpa dig att identifiera problemen och föreslå lösningar.

Val av företagsform

Det är stora skillnader mellan företagsformerna enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Vi diskuterar gärna de frågeställningarna med dig.

Generationsskifte

När barnen vill ta över din rörelse uppkommer många skattefrågor. Oavsett om det sker via en gåva eller en försäljning måste man ha kontroll på de skatterättsliga konsekvenserna. Du bör därför i god tid ta kontakt med en skattejurist.

Fråga Familjens Jurist om skatterätt

Vi på Familjens Jurist kan hjälpa dig med dina frågor om skatterätt. Boka en tid med någon av våra kunniga jurister redan idag!