Överlåtelseavtal

Om en bostadsrätt ska byta ägare måste det finns en överlåtelsehandling, ett så kallat överlåtelseavtal. Avtalet måste vara skriftligt och följa vissa formkrav för att vara giltigt.

Boka tid med jurist

• Personlig rådgivning

• Expertkunskap

• Löpande timpris

Vad kostar hjälp med jurist?

Ärenden avseende överlåtelseavtal kan variera beroende på situation, vilket gör att vi inte kan erbjuda ett fast pris. Vi debiterar därför löpande timtaxa (2 250 kr*) och vid ditt första möte med juristen får du en tydligare prisbild som gäller just i ditt fall. Du väljer sen själv om du vill gå vidare eller inte.

* Priserna gäller på kontor som ägs av Familjens Jurist i Sverige AB. Variationer kan förekomma på våra franchisekontor.

Överlåtelse av fast egendom

En överlåtelse betyder att äganderätten övergår till en annan person. Det kan ske genom försäljning, gåva eller byte av en bostadsrätt. Oavsett hur överlåtelsen går till ska det alltid upprättas ett skriftligt avtal som följer vissa formella formkrav. I det ska det bland annat finnas ett klart och tydligt uttryck för överlåtarens vilja att överlåta bostadsrätten. Det krävs också att alla andra formella villkor för överlåtelsen finns med skriftligt och att båda parterna har skrivit under det.

Överlåtelse med andra formkrav

En överlåtelse av fast egendom kan också ske genom bodelning och vid arvskifte. Då är formkraven något annorlunda och skattekonsekvenserna kan vara av stor betydelse.

Vi hjälper dig med de handlingar du behöver

Vi på Familjens Jurist kan hjälpa dig att undvika både fastighetsrättsliga och familjerättsliga fallgropar när du behöver upprätta överlåtelsehandlingar. Vi har unik kunskap inom familjerätt och fastighetsrätt som gör att vi många gånger kan lyfta fram sådant som har stor betydelse för valet av överlåtelseform.

Skriv kostnadsfritt överlåtelseavtal

Om du ska sälja din bostadsrätt kan du använda vår kostnadsfria tjänst för att skriva överlåtelseavtal.

Skriv avtal