Företagande under en lågkonjunktur - juristens bästa tips

Just nu spås Sverige gå in i en lågkonjunktur vilket kommer påverka olika grupper och individer i samhället - inte minst egenföretagare. Under oroliga tider är det särskilt viktigt att ha juridiska handlingar på plats för att skydda både sig själv och företaget. Peder Lundgren, expert inom företagsjuridik på Företagarens Jurist, ger sina bästa tips på hur man ska tänka under en lågkonjunktur.

När vi går mot oroliga tider tenderar konkurserna att öka. Oroliga småföretagare är rädda att tvingas stänga sin verksamhet efter höjda elpriser, hyror och minskad konsumtion. För att minimera risken för konkurs och samtidigt skydda sin privata ekonomi är det särskilt viktigt att gå igenom såväl företagsstruktur som avtal.

- Det finns många olika bolagsformer att välja mellan och alla har sina för- och nackdelar. Vill man separera sin privatekonomi från företagets kan ett aktiebolag vara fördelaktigt. Då riskerar du inte att behöva använda dina privata tillgångar om företaget får svårt att betala sina skulder. När det gäller avtal bör man kolla igenom att man har samarbets-, leverantörs- och anställningsavtal på plats. Med ett skriftligt avtal blir det tydligare för alla parter – vilket minskar risken för tvist, säger Peder Lundgren på Företagarens Jurist.

Samtidigt lever vi i en tid då många skiljer sig och historiskt sett tenderar skilsmässorna att öka under oroliga tider. Ett vanligt misstag är att man som företagare tror att företaget inte inkluderas i en bodelning vid en skilsmässa, vilket endast gäller om man skrivit ett äktenskapsförord. Är man flera parter inom företaget och har skrivit ett kompanjonavtal är det vanligt att det står att företaget ska skrivas som enskild egendom, men det regleras alltid genom separata äktenskapsförord hos parterna.

- Vi vet alla att livet kan ta en plötslig vändning. Det är därför viktigt att fundera på redan i ett tidigt stadie vad som händer med bolaget om du eller någon annan part exempelvis skiljer sig. För även om det kan vara svårt att tro så påverkar en skilsmässa inte bara en som privatperson. Här behöver man fundera på om man är beredd att dela lika på ett företag som man byggt upp själv, med en före detta make eller maka. Har man inte äktenskapsförord och testamente på plats finns det stor risk för konflikt inom företaget i ett senare stadie, speciellt om man är flera ägare, säger Peder Lundgren.

Juristens tre viktigaste råd till egenföretagare under en lågkonjunktur

Långsiktighet – vårda dina affärsrelationer
En lågkonjunktur kan innebära svårigheter för både dig och dina leverantörer. Många gånger kan det vara bättre att försöka hitta lösningar om exempelvis en samarbetspartner får svårt att leverera än att säga upp ett avtal och hävda avtalsbrott. Er affärsrelation lever förhoppningsvis kvar även efter lågkonjunkturen.

Skriv äktenskapsförord
Skilsmässorna tenderar att öka under oroliga tider. För att undvika att delar av företaget hamnar i en före detta makas/makes ägor behöver du skriva ett äktenskapsord. Annars finns det risk att företagets tillgångar eller aktier ingår i en bodelning vilket innebär att den ena maken har rätt till hälften av företaget och måste lösas ut om man inte vill driva företaget ihop. Är man fler delägare i ett företag bör man även avtala att alla som är gifta ska ha äktenskapsförord som förtydligar vad som gäller med företaget vid en eventuell skilsmässa.

Skriv avtal
Finns det flera delägare bör man skriva ett aktieägaravtal eller kompanjonavtal. Det är viktigt att täcka in många detaljer, hur vinsten ska fördelas, vad som händer om ni skulle bli osams – eller om någon av er väljer att lämna företaget. Här bör man även avtala om att kvarvarande aktieägare ska erbjuda sig att köpa en delägares aktier om någon skulle avlida. Man kan också lägga till regler om att en arvinge alltid måste erbjuda övriga tidigare aktieägare att köpa den avlidnes aktier, det vill säga hembud.

Här kan du läsa hela pressmeddelandet och våra tidigare pressmeddelanden.