Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Avbokning av hotell bokat via booking.com

Gäller ett avtal gjort med booking.com mer än distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) vad som gäller ångerrätt?

Jag bokade ett rum den 1/2-2018 och avbokade det den 7/2-2018 igen. Hotellvistelsen gäller fyra nätter i slutet av mars, närmare sagt den 25-29/3-2018. När jag avbokar dras 3240:- SEK ifrån mitt kreditkort.

Hotellmanagern säger att booking.com inte tillåter att dom återbetalar. Booking.coms medarbetare säger att booking ej tar någon provision vid avbokningar ifrån hotellet och att det är upp till hotellet att bestämma om en återbetalning skall göras eller ej. Ett undantag får hotellet göra.

Syftet med de 14 dagarna ångerrätt är ju att man skall få en chans att undersöka varan då man inte haft möjlighet att göra det på plats. Varför hävdar hotellet att det stod att hotellrummet ej var återbetalningsbart (vilket dom gjorde i liten svart text medans det var en tjock balk ovanför som sa följande: "Säkra ett bra pris for din kommande vistelse / Få omedelbar bekräftelse och GRATIS avbokning på de flesta rum!"

Vad kan jag göra?
 

Rådgivarens svar

2018-04-02

Inledning

Hej och tack för att du vänder dig till oss på JuridikTillAlla med din fråga!

 

Allmän redogörelse om Booking.com

Till att börja med är booking.com en hemsida som har sin bas i Amsterdam i Nederländerna (enligt deras egen hemsida), vilket gör att svensk lag inte nödvändigtvis är tillämplig på situationen. När ett avtal ingås mellan två parter råder avtalsfrihet och parterna kan avtala i stort sett om vad som helst. Om du ingår ett avtal med booking.com som mellanhand är det avtalsvillkoren i den aktuella bokningen som blir avgörande. Booking.com har i sina avtalsvillkor under punkt 6 skrivet att när man bokar via deras sida accepterar man avbokningsvillkoren som hotellet i fråga ställer upp. Under punkten 11 i booking.coms avtalsvillkor framgår det att det är nederländsk lag som är tillämplig, och alltså inte svensk lag. Stämning mot booking.com ska vidare göras i Amsterdam, vilket framgår av samma punkt.

 

Vända sig till Hotellet

Står det gratis avbokning på de flesta rum måste du alltså ha bokat ett av rummen som omfattas av denna fria avbokningsmöjligheten. Har du bokat ett rum och det står att det ska vara gratis avbokning så är det det som gäller och du har rätt att kräva pengarna tillbaka. Om dem vägrar betala tillbaka är svaret att stämma hotellet och då är det viktigt att läsa i vilket land detta ska ske samt vilket lands lag som ska tillämpas. Eftersom det verkar ha varit skrivet att just detta rum inte innebar gratis avbokning är det tyvärr det som gäller och hotellet har rätt i sak. Det kan såklart ifrågasättas om deras marknadsföring är tillåten, men vad gäller frågan om du har rätt att få pengarna tillbaka verkar svaret tyvärr vara att så inte är fallet.

 

Sammanfattning

Tyvärr finns det inte så mycket att göra då du har godkänt avtalsvillkoren, även om dessa varit otydliga. Att tillägga är att även om svensk lag hade varit tillämplig så gäller inte distansavtalslagen när man bokat hotell (distansavtalslagen 2 kap 11 § 12 punkten). Mitt bästa tips är att kontakta hotellet och be dem sätta ner summan då deras marknadsföring varit otydlig och därmed missvisande. Lycka till!

Hoppas du fick svar på din fråga! Hör gärna av dig igen om du har fler frågor.

 

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.

Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
Magnus Ladulåsgatan 65
Stockholm
Stockholm
11827
Sweden