Hoppa till innehållet
Bostad & Fastighet

Slitage som orsakats av hyresgäst

Hej!
Jag har hyrt ut min bostadsrätt i ca 1.5 år (bodde själv 1 år i lägenheten innan jag flyttade ut). Nu när jag flyttade in så finns det några skador som jag inte anser är "slitage" utan skada och som jag tänkte dra av för när jag betalade depositionen.

Jag slipade + lackade golvet i hela lägenheten när jag flyttade in och vid utflytt 1 år senare så var det några små fläckar på golvet men inget betydande. När jag sedan flyttade in för två dagar sedan (1.5 år senare) så var det repor (vilket är slitage) men även svarta prickar på i princip hela golvet och större områden med mer prickar. Detta är alltså mögel. Det verkar som att de har haft för mycket vatten på golvet vid moppning eller använt något medel som var felaktigt. Aldrig sett något liknande. Golvet måste alltså slipas igen för att det inte ska spridas och för att få bort möglet. Kostade 6000kr när jag gjorde det första gången. Om de hade kontaktat mig innan så hade vi kanske kunnat kollat med deras eller min hemförsäkring men vet inte hur vi gör nu. Vad anses detta som? Hur mycket blir de ersättningsskyldiga? För en hel slipning eller ska jag dra av för något?

Hade också en stor luggmatta som köptes vid inflytt och var helt fläckfri och som ny när de flyttade in, nu har de kemtvättat den (eller tvättat själv) och den ser inte alls likandan ut och är helt sträv. Står att den inte får kemtvättas om man kollar på produktbeskrivningen online, vilket är vanligt för luggmattor och de hade även kunnat fråga mig. Den kostade 1495kr ny. Vad gäller?

Sedan har de även bytt ut toalettstolen (vilken var ca 1 år vid utflytt men saknade en del så den var lite ranglig - skulle fixa detta vid utflytt men hann inte) till en billigare modell/variant som ej är samma form som själva sitsen, så det ser inte bra ut. De har heller inte sparat den gamla så kan inte ta med den till butik för att köpa en likadan. Det kan vara svårt att köpa en sits med rätt form om jag inte har en sits som har en rätt form.

De har även bytt ut ett rör bakom handfatet (varför vet jag ej) och nu går andra lådan på kommoden ej att stänga helt. Måste alltså antingen köpa nya rör eller skära ut en del på kommodens "vägg" för att få den att stänga.

Diskmaskinens andra "låda" saknar också 2 av 4 hjul, vilket gör att den är jättesvår att dra ut och in. Ska kolla om det går att köpa extrahjul. Vad gäller?

Tack för hjälpen! /Karin

Rådgivarens svar

2018-09-22

Hej,

Stort tack för att du vänder dig till oss med din fråga! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur ni kan gå vidare i er situation.

Så som jag har förstått din fråga undrar du över vad som egentligen räknas som naturligt och icke-naturligt slitage efter en uthyrning och i så fall vad du kan kräva av din tidigare hyresgäst. Du undrar vidare vad en hyresgäst faktiskt har rätt till att göra i bostaden. Jag kommer därför redogöra för huvudreglerna.

Bostadshyresgästen får inte använda lägenheten för något annat ändamål än det ni har avtalat om. Hyresgästen är även skyldig att väl vårda lägenheten och vad som hör till lägenheten under hyrestiden. Vårdnadsplikten innebär till exempel att hyresgästen ska iaktta viss aktsamhet och rengöring av bostaden. Vill du som hyresvärd kräva ersättning från hyresgästen har du bevisbördan för att skadan har uppstått under hyrestiden.

Uppkommer skador eller brister i hyresbostaden som utan dröjsmål måste avhjälpas för att allvarlig olägenhet inte ska uppstå, är hyresgästen skyldig att genast meddela hyresvärden om skadan eller bristen. Exempel på sådana skador eller brister är läckor på vatten-, avlopps- eller gasledningar och skador på tak.

Hyresgästen är skyldig att ersätta skador som uppkommer genom hens, någon som tillhör hens hushåll eller hens gäst vållande, vårdslöshet eller försummelse.
Hyresgästen är även skyldig att ersätta skador som uppkommit om hyresgästen inrymt en annan person i lägenheten eller skador som uppstått för att någon i lägenheten utfört arbete för hyresgästens räkning.

Har hyresvärden och hyresgästen avtalat om att vissa ändringar får göras har bostadshyresgästen rätt till att på egen bekostnad utföra målning, tapetsering och andra jämförliga åtgärder. Om lägenheten på grund av detta minskar i bruksvärde har hyresvärden rätt till ersättning.

Du kan läsa mer om hyresförhållanden i 12 kap. Jordabalken.

Jag rekommenderar dig till att först vända dig till hyresgästen och se om ni kan komma överens om åtgärder. Vill du däremot ha hjälp med vad du skäligen kan kräva av hyresgästen och hur du annars kan gå till väga är du varmt välkommen att kontakta någon av Familjens Jurists jurister.

Du kan boka tid hos en av våra familjejurister på ett kontor nära dig https://juridiktillalla.se/vara-tjanstereller om du behöver mer hjälp för att utreda din juridiska situation via ett telefonsamtal med en jurist kan du boka Livsbesiktning https://juridiktillalla.se/vara-tjanster.

Med vänliga hälsningar, 

Maria

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.

Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
Magnus Ladulåsgatan 65
Stockholm
Stockholm
11827
Sweden