Kan hyresvärden ångra sig efter att vi skrivit kontrakt?

Hej. Min son fick en hyreslägenhet och ska flytta in den 1/10. Igår ringer hyresvärden, förening, och säger att de som bor i lägenheten ångrat sej och inte ska flytta. Här står nu min son med nyköpta möbler och ingen lägenhet. Han blev erbjuden en mindre lägenhet i grannbyn men tackade nej. Min undran är har min son inga rättigheter då han skrivit på ett kontrakt? Har bolaget inga skyldigheter ?
Tacksam för svar.

2020-11-06

Stort tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga! Här följer en redogörelse för vad som gäller.

Allmänt om bundenhet av hyresavtal
När två parter har skrivit under ett avtal, gäller avtalet. Detta innebär att den som ingår ett avtal förbinder sig att följa det som anges i avtalet. När avtalet väl har ingåtts, är alltså både hyresvärden och hyresgästen bundna av detta.

Enligt 12 kap. 4 § jordabalken gäller alltid en uppsägningstid på minst 3 månader för hyresvärden. Hyresvärden kan också ha en längre uppsägningstid än detta om det har angetts i avtalet. Det går dock inte att avtala om en kortare uppsägningstid för hyresvärden än 3 månader, så om detta har skett så gäller ändå de 3 månader som lagen stadgar. Uppsägningstiden innebär att hyresvärden inte kan frånträda eller säga upp avtalet direkt när den vill. Istället är hyresvärden skyldig att låta hyresgästen bo i den avtalade hyresrätten under 3 månader från att den säger upp avtalet. Den ena parten kan inte ensidigt ändra vad avtalet säger, utan är buden av den uppsägningstid som anges i lagen eller i avtalet.

Er situation
Om din son har skrivit under ett avtal angående hyresrätten, är både han och hyresvärden bundna av detta. För att din son ska ha rätt till just en specifik hyresrätt, förutsätter det att avtalet gäller just den lägenheten. Hyresvärden har då ingen möjlighet att ”ångra sig” eller ensidigt frånträda avtalet. Det spelar ingen roll om hyresgästen inte hunnit betala något än eller inte har fått nycklarna. Hyresgästen har rätt till lägenheten i enlighet med avtalet.

Om hyresvärden helt plötsligt säger att din son inte får tillträde till lägenheten i enlighet med avtalet, kan detta innebära att hyresvärden begår ett kontraktsbrott. Din son kan då väcka talan mot hyresvärden i domstol och t.ex. kräva att han får tillgång till lägenheten eller kräva skadestånd.

Om ni vill ha hjälp av en kunnig jurist i den framtida processen kan jag rekommendera Familjens jurist, som är experter på hyresavtal.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om du har några andra frågor.