Kan en make köpa in sig i andra makens bostadsrätt?

Hej!
Jag och min fru bor i en bostadsrätt som jag själv köpte något år innan jag träffade henne. Hon äger ett hus hon funderar på att sälja. Däremot är hon inte jättesugen på att betala hutlösa summor på vinstskatt. Då undrar vi hur det skulle fungera om hon köpte lägenheten från mig för att på så vis undvika vinstskatt, eller är det helt kört eftersom att vi är gifta?

2019-01-20

Hej! Stort tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga

Precis som nämns i frågan så ska man beskattas för vinst vid en fastighetsförsäljning. Fastighetsförsäljningar beskattas enligt inkomstslaget kapital. Skatten för kapitalinkomster ligger på 30%. Vid försäljning av en fastighet (privatbostad) får man dock använda sig av en kvot, vinsten man erhåller ska kvoteras ner till 22/30. Denna del ska i sin tur beskattas på 30%. Skattesatsen är alltså på 22%.
Exempelvis om man erhåller en vinst på 100.000 kr så ska denna kvoteras med 22/30. Alltså 100.000 x (22/30)= ca 73.333. Vinstskatten som betalas är då 30 % på 73.333 kr, istället för hela vinsten på 100.000 kr.
Om man vill ”undvika” att betala vinstskatt så kan man begära uppskov. Uppskov innebär inte att man slipper betala skatt utan innebär endast att man skjuter upp på att betala in skatten. Uppskov kan man begära om man istället för att betala vinstskatt väljer att skjuta in pengarna i en ny bostad.
Det finns inga regler som hindrar makar från att köpa in sig i varandras bostäder. Om din fru skulle köpa en del av din bostadsrätt så är det fullt möjligt. Om du överlåter en del av din bostadsrätt till din fru och ersättningen motsvarar eller överstiger marknadsvärdet för bostadsrätten så kommer detta ses som ett köp. Du skulle således behöva betala skatt på vinsten du gör (22% skatt). Om du däremot väljer att överlåta en del av bostadsrätten utan ersättning från din fru så behöver du inte betala någon skatt eftersom gåvor är skattefria. Detta förutsätter dock att det finns en verklig gåvoavsikt, en förmögenhetsöverföring samt att överlåtelsen är frivillig. I detta fall skulle du slippa skatta för gåvan men din fru kommer att ta över din skattemässiga situation på så sätt att din fru beskattas högre vid en framtida försäljning. Skatten som din fru behöver betala inkluderar den skatt du egentligen skulle betalat vid en försäljning.

Det finns för och nackdelar med ovanstående alternativ men jag hoppas att ni har fått lite klarhet i vilka alternativ ni har.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga! Om du behöver hjälp med att upprätta ett äktenskapsförord så är du varmt välkommen att kontakta en av våra familjejurister här

Vänliga hälsningar,

Alba