Kontakta oss
0771-771 070
Kontakta oss
0771-771 070
Sidförslag
    Kontor
      Medarbetare
        Bostad & Fastighet

        Fel i utfört renoveringsarbete i en fastighet

        Anlitade en totalentreprenad för renovering av köket som innehöll bla. sänkning av taket. Två månader efter färdigställande har sprickor i skarvarna uppkommit och det visar sig att gipsen monterats med skarvarna i kors, vilket inte ska göras, samt att glasfiberremsa använts vilket inte skall användas.

        Konfronterat byggledaren om dessa fel, han bekräftade dessa rekommendationer med svar att det brukar gå bra ändå. Deras åtgärd har varit att skära upp sprickorna för sedan spackla igen men detta har inte avhjälpt problemet.

        Hur går jag vidare och vad har jag för alternativ?

        Rådgivarens svar

        2020-02-29

        Hej och stort tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga! Nedan kommer jag gå igenom reglerna i konsumenttjänstlagen som tillämpas vid fel i ett renoveringsarbete. Sedan kommer jag sammanfatta, och redogöra för min bedömning i ditt fall och hur du kan gå vidare i ditt ärende.

        Fel i utfört renoveringsarbete

        Om ett avtal upprättats för en tjänst som en näringsidkare utför åt en konsument, och tjänsten avser arbete på fast egendom, är konsumenttjänstlagen tillämplig. Det framgår av konsumenttjänstlagen 1 § 1 st. 2 p. Det innebär att lagen tillämpas om exempelvis en entreprenadfirma anlitas för att renovera ett kök.

        Enligt konsumenttjänstlagen 4 § ska näringsidkaren utföra tjänsten fackmässigt och med tillbörlig omsorg tillvarata konsumentens intressen. Av konsumenttjänstlagen 9 § framgår att tjänsten ska anses felaktig om resultatet avviker dels från vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, dels vad som därutöver får anses avtalat.

        Är tjänsten felaktig utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida får konsumenten kräva att felet avhjälps, enligt konsumenttjänstlagen 20 § 1 st. Avhjälps inte felet enligt 20 § får konsumenten göra avdrag på priset, enligt konsumenttjänstlagen 21 § 1 st. Om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och näringsidkaren insett eller bort inse detta får konsumenten istället häva avtalet, enligt konsumenttjänstlagen 21 § 2 st. Är det så att konsumenten häver avtalet, har näringsidkaren inte rätt till betalning för tjänsten. Det framgår av konsumenttjänstlagen 23 §.

        Enligt konsumenttjänstlagen 31 § 3 st. är näringsidkaren skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel i tjänsten.

        Sammanfattning och rådgivning

        Min bedömning i din situation är följande. Av omständigheterna framgår att sprickor uppstått i taket, att skarvar felaktigt monterats i kors och att glasfiberremsa felaktigt använts. Det framgår även att entreprenadfirman har avhjälpt felen, men att det inte har hjälpt. Det finns därför en möjlighet för dig att göra avdrag på priset, alternativt att häva avtalet.

        Hoppas att du är nöjd med mitt svar! Jag vill understryka att det är svårt för mig att göra en mer utförlig bedömning i ditt fall. Mitt tips är därför att ta hjälp av våra jurister på familjens jurist för att få ytterligare juridisk rådgivning. De kan hjälpa dig med dina fastighetsrättsliga frågor.

        Fru Justicia
        Studentrådgivare Fru Justicia
        Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
        Magnus Ladulåsgatan 65
        Stockholm
        Stockholm
        11827
        Sweden