Sidförslag
    Kontor
      Medarbetare

Familjens Jurist skapar ny praxis i Högsta domstolen

Familjens Jurist har biträtt i en tvist i Högsta domstolen gällande bodelning där frågan gällde om en hyresrätt omvandlad till bostadsrätt kan anses vara samboegendom. Domen blir nu vägledande för alla framtida beslut gällande bodelningar mellan sambor.

Domen gäller en hyresrätt innehavd av en person innan den blev sambo. Efter att personen blev sambo ombildades hyresrätten till bostadsrätt. Familjens Jurists klient menade att bostadsrätten var till för gemensamt bruk, vilket innebär att den ska delas lika vid separation enligt sambolagen. Högsta domstolen delade denna uppfattning och bestämde att bostaden skulle ingå i bodelning mellan parterna.

Det är ett stort steg som tagits och domen är något vi som arbetar inom familjerätt väntat på länge då den ger tydlighet och skärper ramarna för framtida tvister. Att det dessutom är vi på Familjens Jurist som biträtt och därmed är med och skapar praxis för framtiden är något vi är väldigt stolta över, säger Victoria Thore, VD på Familjens Jurist.

Länk till domen.

För mer information kontakta:
        Linda Lingstedt, Presskontakt
        E-post: linda@lingstedt.se

Här kan du läsa hela nyheten och våra tidigare pressmeddelanden.

Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
        Magnus Ladulåsgatan 65