Hoppa till innehållet

Digitala Juristen

Digitala Juristen ger dig snabba AI-genererade svar på juridiska frågor om arvsrätt. Men den ersätter inte rådgivning av jurist när du behöver mer stöd.

Om Digitala Juristen

Digitala Juristen är ett digitalt verktyg som använder AI-teknik och bygger på svensk lag. Den är framtagen utifrån nu gällande svensk lagstiftning, vägledande domar och propositioner. Just nu är tjänsten en prototyp som fortfarande utvecklas. Du kan använda Digitala Juristen för att få snabba svar på vanliga frågor om arvsrätt. Det kan till exempel handla om vem som ärver dig, hur en bouppteckning går till eller hur ett testamente påverkar arvsordningen. Tänk på att Digitala Juristen inte ersätter personlig rådgivning från en jurist eller våra onlinetjänster för skrivande av juridiska dokument.

  • Baserad på svensk rättsdata

    När du ställer en fråga till Digitala Juristen får du svar som är baserade på nu gällande svensk lagstiftning, vägledande domar och propositioner.
  • Enkelt att förstå

    Digitala Juristen gör juridiken lätt att förstå med ett enkelt språk. Den analyserar din situation, ger en tydlig sammanfattning och följer upp med stöttande lagtext. 
  • Nära till hands och alltid redo

    Med hjälp av digital teknik kan du ta del av kunskap som hjälper dig med juridiken, dygnet runt. Allt du behöver är fungerande uppkoppling och Mobilt BankID.

Mer om tjänsten

Varför behöver jag logga in för att ställa frågor?

För att vi ska kunna erbjuda en trygg och säker tjänst som skyddar dina uppgifter, är det viktigt att vi kan identifiera dig. Mobilt BankID är en e-legitimation som du använder för att styrka din identitet. Du förbinder dig inte till något köp genom att logga in med Mobilt BankID.

Hur sparas min chattkonversation?

För att kunna hjälpa dig om du har några frågor om tjänsten eller vid kvalitetskontroller kan ett begränsat antal personer på Familjens Jurist komma att få tillgång till dina frågor och svar. Men vi kommer inte dela dina konversationer med någon av våra jurister eller någon annan. Du kan läsa mer om hur vi sparar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Vem är ansvarig för att svaren och rekommendationerna är rätt?

Vi på Familjens Jurist har utvecklat tjänsten så att den jobbar enligt juridisk metod och hämtar information från juridiska källor. Men med AI-system och tjänster finns det alltid risk för att systemet kan ge felaktiga svar. I utvecklingen av tjänsten har vi jobbat med många kvalitetskontroller och utvärderingar. Systemet och alla svar utvärderas genom en automatisk kvalitetskontroll, men vi kan inte garantera att svaren som Digitala Juristen ger är helt korrekta. Svaren ger dig hjälp på vägen men för en korrekt juridisk rådgivning eller skrivning av dokument bör du vända dig till en jurist eller ta hjälp av Familjens Jurists digitala tjänst för att skriva dokument.

Varför kan jag bara ställa frågor inom arvsrätt?

Då det är en helt ny och unik tjänst vill vi på Familjens Jurist lägga till olika områden inom juridiken allt eftersom vi får insikter kring användning av tjänsten. Målet är att efter sommaren lägga till fler rättsområden.

Var hämtar den Digitala Juristen sina svar från?

Digitala Juristen hämtar information från offentliga juridiska källor och annan juridisk information och kunskap vi på Familjens Jurist har valt att tjänsten ska ha tillgång till. Utifrån den frågan du som användare ställer så svarar tjänsten baserat på den kunskap den har. Digitala Juristen ger svar baserat på nu gällande svensk lagstiftning, vägledande domar och propositioner.

Så här fungerar tjänsten

För att använda Digitala Juristen loggar du in med Mobilt BankID. Du börjar med att ställa din fråga och i vissa fall ställer tjänsten följdfrågor för att förstå din situation bättre. När du har svarat klart får du en sammanfattning och en rekommendation på vad du kan göra härnäst. Vill du ställa en ny fråga behöver du starta en ny dialog. All information du lämnar stannar i systemet och delas inte vidare. Eftersom Digitala Juristen fortfarande är under utveckling går det just nu inte att gå tillbaka till tidigare konversationer. Tänk på att Digitala Juristen inte ersätter personlig rådgivning från en jurist eller våra onlinetjänster för skrivande av juridiska dokument.

Vanliga frågor om Digitala Juristen

Vad är skillnaden mellan Digitala Juristen och rådgivning med jurist?

Digitala Juristen är en AI-tjänst som bygger sina svar på vissa offentliga juridiska källor och utvald juridisk information. Den använder juridisk metod för att besvara dina frågor, men är begränsad till det vi valt att lära den. En jurist däremot kan ta in hela din situation, ställa rätt frågor och använda både sin juridiska kunskap och tidigare erfarenheter för att ge dig personligt anpassad rådgivning.  

Digitala Juristen kan ge allmänna svar, men när du behöver mer stöd eller om din situation är komplex rekommenderar vi att du pratar med en av våra jurister.

Vad skiljer den Digitala Juristen mot andra AI-verktyg som Chat GPT?

Chat GPT är idag inte tränad på alla de juridiska källorna som vi har valt att Digitala Juristen ska hämta information från. Digitala Juristen har vi också byggt och lärt på metod och kunskap som vi på Familjens Jurist har utvecklat under alla de år vi som företag har erbjudit juridisk rådgivning. Digitala Juristen hämtar endast kunskap från de källor vi har valt för att säkerställa den juridiska kompetensen, medan till exempel ChatGPT hämtar information från hela internet.

Vem har utvecklat Digitala Juristen?

Digitala Juristen har tagits fram av Familjens Jurist och är delvis finansierad via projektstöd från Vinnova, Sveriges Innovationsmyndighet. Läs mer om projektet här.

Kan jag nå min konversation vid ett senare tillfälle?

I första versionen av tjänsten kan du inte det. Inne i tjänsten har du möjlighet att kopiera svaret så att du kan spara det. Om du har några frågor om hur tjänsten fungerar skicka ett mejl till oss.

Hur behandlar vi dina personuppgifter?

När du använder Digitala Juristen behandlar vi de uppgifter som du lämnar i chatten, samt enhetsinformation, inloggnings- och kontaktuppgifter. Det gör vi för att kunna tillhandahålla tjänsten, du kan läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.

Vem vänder jag mig till om jag har frågor om tjänsten?

Om du har frågor om Digitala Juristen kan du mejla oss dina frågor. Vi återkommer till dig så fort vi kan. Supporten är öppen helgfria vardagar kl. 08-17.