Flytta ihop & bli sambo

Upprättande av samboavtal och skuldebrev i efterhand

Jag kommer ordna så min son tar kontakt med er ang samboavtal och skuldebrev vid bostadsköp. Eftersom det inte tajmar helt så är det möjligt att köpet genomförs innan avtalet är upprättat. Har det betydelse juridiskt för avtalets gällande om det skrivs innan köp eller 1-2 veckor efter köpet. (annat än att det blir en tid med avtalsavsaknad)? Mvh

2017-10-18

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till oss på Fråga Juristen med din fråga. Regler om samboavtal finner du i sambolagen (SamboL) och regler om skuldebrev i skuldebrevslagen (SkbrL).

Samboavtal
I 9 § SamboL regleras s.k. samboavtal. Där framgår det av st. 2 att samborna ska upprätta avtalet skriftligen och att avtalet ska undertecknas av samborna eller de blivande samborna. Ett samboavtal kan alltså upprättas närsomhelst under tiden för samboskapet. Det spelar således ingen roll att avtalet upprättas i efterhand, utan huvudsaken är att det upprättas och undertecknas för att vara gällande mellan samborna.

Betalningsutfästelse och skuldebrev
Det finns inga egentliga formkrav för att förklara att ett skuldförhållande föreligger. En muntlig betalningsutfästelse är därför lika giltig som ett skriftligt skuldebrev. Det är emellertid alltid bäst att upprätta ett skriftligt skuldebrev som ett bevis för att skulden existerar, då det annars finns en risk att ord står mot ord. Skuldebrevet är nämligen en värdehandling och kan därför användas som bevis för att driva in pengarna genom exempelvis Kronofogdemyndigheten om inte skulden betalas.

Lagen definierar inte hur ett skuldebrev ska se ut, men man kan ändock indirekt utläsa av 1 § SkbrL att skuldebrevet ska vara skriftligt. Det finns även olika former av skuldebrev som genom sitt innehåll kan reglera skuldebrevets funktion och hur skuldebrevet ska hanteras i juridisk mening.

Sammanfattning och rekommendation
Som svar på din fråga så spelar en kort tid av avtalsavsaknad inte någon större roll i teorin. Det gäller dock att avtalen faktiskt upprättas i praktiken. Om samboavtal upprättas före eller efter bostadsköpet spelar alltså ingen roll, under förutsättning att din sons sambo går med på att upprätta och underteckna ett sådant avtal. Gällande skulden räcker det att sambon erkänner skulden muntligen för att betalningsutfästelsen ska vara bindande, men för att säkerställa bevis för skuldens existens vore det bästa att upprätta ett skuldebrev. Så länge sambon går med på att upprätta skuldebrevet i efterhand så är det inga problem att vänta, men för att vara på den säkra sidan så vore det ändå bäst att skulden regleras i ett skuldebrev direkt ifall sambon skulle ångra sig. Muntliga betalningsutfästelser må vara lika bindande, men kan vara väldigt svåra att bevisa.

Jag vill varmt rekommendera din son att prova vår relativt nya tjänst Familjens Jurist Digital. Genom tjänsten får han 30 minuters familjejuridisk rådgivning över Skype eller telefon – samt två juridiska avtal – till ett fast pris. Önskar han läsa mer eller boka tid för digital rådgivning kan han göra det HÄR.

Om din son hellre vill boka tid för ett fysiskt möte med en av våra kunniga jurister på Familjens Jurist kan han göra det genom att fylla i vårt webbaserade bokningsformulär som han hittar HÄR.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och vill passa på att önska din son och hans blivande sambo all lycka till med bostadsköpet.

Med vänliga hälsningar,
Sara