Hoppa till innehållet

Deklarera husförsäljning

Har du sålt din villa, radhus eller fritidshus under förra året behöver du redovisa försäljningen. Då ska K5-blanketten fyllas i och lämnas in till Skatteverket i samband med att du gör din deklaration. Ibland kan det vara svårt att veta hur deklarationsblanketten ska fyllas i och då kan det kännas bättre att ta hjälp av en jurist. Hos oss på Familjens Jurist har vi erfarna jurister som ser till att allt blir korrekt ifyllt.

Vad kostar hjälp med jurist?

En deklaration kan ta olika lång tid beroende på situation, vilket gör att vi inte kan erbjuda ett fast pris för alla typer av deklarationer. Vi debiterar löpande timtaxa (2 250 kr*) för deklarationer som kräver mer omfattande inhämtande av underlag, utredning eller hjälp med andra blanketter. Vid ditt första möte med juristen får du en tydligare prisbild som gäller just i ditt fall. Du väljer sen själv om du vill gå vidare eller inte.

* Priserna gäller på kontor som ägs av Familjens Jurist i Sverige AB. Variationer kan förekomma på våra franchisekontor.

Deklarationshjälp vid hus- eller fastighetsförsäljning

Om du har sålt en fastighet ska du lämna in en K5-bilaga till din inkomstdeklaration. Det kan finnas många frågetecken kring den då du kan behöva räkna ut vinstskatt eller kapitalförlust, ta reda på vilka kostnader du kan göra avdrag för i samband med försäljningen, eller så kanske det är så att du vill begära uppskov.

Oavsett vad du behöver hjälp med kring husförsäljningen kan vi erbjuda dig vår deklarationshjälp. Hos oss ser vi till att deklarationen och K5-blanketten fylls i på ett korrekt sätt.

Så gör du en deklaration med K5-blankett

Vinst eller förlust från försäljning av hus eller fastighet ska alltid deklareras till Skatteverket året efter försäljningen. Det gäller oavsett när tillträde till huset skedde. Försäljningen ska redovisas i blankett K5 som sedan lämnas in tillsammans med din inkomstdeklaration.

Avdrag

Vid en husförsäljning finns det avdrag du har rätt att göra i din deklaration. Vanliga avdrag är till exempel arvode för mäklare, styling och fotografering, samt besiktning.

Du kan också ha rätt att göra avdrag om du har bygg nytt, byggt till, byggt om eller ändrat planlösningen. Vissa kostnader kan du göra avdrag på hela beloppet, medan andra kan du bara göra avdrag för en del av kostnaden. Tar du hjälp av oss på Familjens Jurist kan våra erfarna jurister säkerställa att alla skattelättnader tas med i deklarationen.

Försäljning med flera ägare

Om det är flera som stått som ägare av huset vid försäljningen så behöver samtliga personer deklarera husförsäljningen. Beloppen som fylls i K5-blanketten ska varje person fylla i utifrån den egna andelen i fastigheten.

Hus, radhus och fritidshus

Blankett K5 används om du har sålt din villa, radhus eller fritidshus. Om du har sålt obebyggd tomtmark, som kan anses som privatbostadsfastighet, ska du också använda bilaga K5. Har du sålt obebyggd tomtmark som inte ses som en privatbostadsfastighet ska blankett K7 användas.

Skatt

Sålde du ditt hus med vinst ska du betala vinstskatt, också kallat kapitalvinstskatt. Skatten är 22 % av vinsten och den ska alltid deklareras samt betalas till Skatteverket.

Om husförsäljningen gick med förlust, det vill säga att du sålde det till ett lägre pris än vad du köpte det för, uppstår kapitalförlust. Hälften av kapitalförlusten är avdragsgill.

Uppskov av vinstskatt

Om du önskar skjuta upp betalningen på hela eller delar av din vinstskatt kan du också använda K5-blanketten. Du kan söka uppskov om du köper en ersättningsbostad som du också bosätter dig i. Den del av vinsten som du får uppskov med kallas för uppskovsbelopp.

Viktiga datum

  • Fyllnadsinbetalningen ska göras senast 12 februari 2024 för att slippa kostnadsränta på skattekontot.
  • Skatteverket behöver ha din deklaration och K5-bilaga senast 2 maj 2024.
  • De flesta som deklarerar husförsäljning brukar få sitt slutskattebesked i juni eller augusti.

Frågor och svar

Vad är omkostnadsbelopp?

Fastighetsdeklaration är inte detsamma som deklaration av husförsäljning. Fastighetsdeklarationen skickas ut till fastighetsägare och bostadsrättsföreningar var tredje år för att Skatteverket ska få aktuella uppgifter om varje fastighet, så att de ska kunna räkna ut det nya taxeringsvärdet. Taxeringsvärdet ligger sedan till grund för hur stor fastighetsskatt eller fastighetsavgift som ska betalas.

Relaterade tjänster

Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
Magnus Ladulåsgatan 65
Stockholm
Stockholm
11827
Sweden