Hoppa till innehållet
Trygga min framtid

Vittnen bestyrker testamente vid ett senare tillfälle, gäller testamentet?

Min fråga är: jag och min man har mycket tillgångar som vi skaffat tillsammans, och vi är gifta, och jag har barn men inte min man, hur blir det om ¨min man eller vi båda går bort med arvet, tillfaller det mina barn? vi har skrivit ett testament hos vår mäklare som ser bra ut att mina barn ärver oss, men vittnen har inte skrivit på på samma dag? gäller det då?

Rådgivarens svar

2017-07-21

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga!

Regler om arv åtefinns i ärvdabalken (ÄB), se lagen här.

Är testamentet giltigt?
I 10 kap. 1 § ÄB föreskrivs ett krav på att testamentsvittnena samtidigt ska närvara när testator skriver under testamentet. Vidare ska vittnena bestyrka handlingen med sina namn, dvs. skrivit under handlingen.

Kravet på att vittnen ska samtidigt närvara när testator skriver under testamentet upprätthålls strikt. I rättsfallet NJA 1978 s. 189 underkändes ett testamente där vittnena var i samma byggnad, men inte i samma rum. De hade undertecknat och styrkt handlingen med sina namn, men de hade inte närvarat samtidigt när testatorn skrivit under.

Såvida vittnena varit närvarande vid testatorns underskrift, kan de i och för sig skriva under vid ett senare tillfälle. Själva bestyrkandet med namn måste inte ske vid samma tillfälle, men det ska ske i "nära anslutning" till att testatorn skriver under. I rättsfallet NJA 1994 s. 145 hade ett vittne visserligen närvarat vid testators underskrift, men själv skrivit under förrän sex år senare. Det var för sent enligt Högsta domstolen.

Om vittnena inte närvarat vid testatorns underskrivande, är testamentet ogiltigt. Har vittnena visserligen närvarat vid detta tillfälle, men bestyrkt vid ett senare tillfälle ("i nära anslutning") är testamentet giltigt. Att testamentsvittnena skrev under någon dag senare har således inte så stor betydelse, så länge dessa var närvarande vid testators underskrift. Exakt hur det gick till kan jag inte riktigt utläsa utifrån det du skrivit, så jag kan inte svara på om testamentet är giltigt eller inte.

Hur ska arvet fördelas?
För det första ärver du din make direkt om han skulle gå bort, 3 kap. 1 § ÄB. Eftersom det inte finns några "särkullbarn" på hans sida så går din arvsrätt först. Däremot förstår jag det så att ni båda testamenterat er kvarlåtenskap till dina barn. Jag antar att ni har gjort ett inbördes testamente där ni först föreskriver att ni ärver varandra med fri förfoganderätt, och sedan att dina barn ska ärva er. Har ni inte gjort på detta sätt och om testamentet är giltigt så blir det istället dina barn som ärver din man direkt.

Om testamentet inte gäller så kommer inte dina barn ärva din man. Istället kommer din mans del av ert bo (hälften av giftorättsgodset) att tillfalla hans arvingar, vilka de än må vara, efter att ni båda har gått bort. Dina barn ärver i sådant fall bara din del av boet, inte din mans.

 

Jag hoppas att detta var till någon hjälp! Om ni känner er osäkra kring ert testamente, särskilt med tanke på problemet med bevittningen, kan jag rekommendera er att upprätta ett nytt testamente genom Familjens jurist. Ett testamente kan ni boka via denna LÄNK. Om ni vill boka en tid att prata med en jurist kan ni göra det via denna LÄNK.

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.