Hoppa till innehållet
Övrigt/annat

Förutsättningarna för betalningsalternativet faktura

Hej!

Är för nuvarande i en tvist med storföretaget Zalando. Ärendet gäller betalningsalternativ som inte är detsamma för alla. 
Jag har under många år varit kund hos ovannämnd och har under ett år tillbaka inte kunnat välja faktura som alternativ, utan endast förskottsbetalning. Inga anmälningar finns registrerad utan har fått till svar att det är ett datasystem som slumpmässigt väljer ut vem och hur en betalning ska ske. Inget som kundtjänst kan påverka utan en ny bedömning görs efter varje köp. Som i mitt fall innebär det att systemet har sagt samma betalningsalternativ i ett års tid.

Det har kommit till min kännedom att andra kunder plötslig har drabbats av samma problem.

Min fråga: Är detta möjligt att man får använda sig av ett system som avgör och väljer ut vem som får betala med faktura?

Vänliga Hälsningar. 

Rådgivarens svar

2017-10-10

Hej! Stort tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Jag har i svaret utgått ifrån att din fråga rör ett företags rätt att använda ett system som analyserar kundens betalningsförmåga för att avgöra om denna ska erbjudas betalningsalternativet faktura.
 

Förutsättningarna för de olika betalningsalternativen 
Vilka betalningsalternativ som erbjuds varierar från webbplats till webbplats. Zalando erbjuder fakturabetalning men av deras allmänna villkor framgår det att Zalando förbehåller sig rätten att välja vilka betalningsalternativ som erbjuds inför varje beställning (punkt 5.1). Zalando är till följd av sitt förbehåll inte skyldiga att erbjuda dig betalning mot faktura. Vid nyttjandet av betalningsalternativet faktura använder sig Zalando liksom många andra webbplatser av ett system som analyserar kundens betalningsförmåga. Detta är baserat på beloppet som man vill handla för, tidigare betalningshistorik hos företaget, statistik samt extern information inhämtad hos en kreditupplysningsbyrå. 
 

Användandet av system för beviljande av fakturabetalning 
Användandet av ett system för att försäkra sig om kundens betalningsförmåga innebär insamlande av personuppgifter vilket regleras i personuppgiftslagen (PUL). I 10 § anges att behandlingen av personuppgifter är laglig om den är nödvändig för att ett avtal med personen ska kunna fullgöras, vilket det ju rör sig om när du genomför ett köp hos Zalando. Utlämnandet av kreditupplysning förutsätter ett s.k. legitimt behov av den, vilket framgår av kreditupplysningslagen 9 §. Ett legitimt behov föreligger bland annat inför ingånget kreditavtal - vilket omfattar denna typ av köp.

Du nämner att inga anmälningar finns registrerade och jag utgår här ifrån att du talar om betalningsanmärkningar. Att bli nekad betalningsalternativet faktura beror dock på att man vid en samlad bedömning av ålder, antal tidigare upplysningar, månadsinkomst etc. inte uppfyller Zalandos villkor.
 

Övriga omständigheter
I början av år 2016 öppnade Zalando upp för fler kunder att beställa mot faktura och råkade då ut för ett av de största bedrägerierna som någonsin skett i e-handelsbranschen (en förlust om ca 175 miljoner kronor). Jag är av den uppfattningen att Zalandos begränsade tillhandahållande av fakturabetalning är en följd av detta.

Jag har i övrigt tittat närmare på processen vid ett köp hos Zalando mot faktura och det verkar vara så att vid användandet av ett personligt konto så utförs ingen ny kontroll av kunden inför varje köp. Om du alltså istället genomför köpet som en ny kund så sker en ny kreditupplysning och du kan således bli erbjuden att få handla mot faktura.
 

Sammanfattning
Zalando är inte skyldiga att erbjuda dig betalningsalternativet faktura. Zalando har rätt att använda sig av ett system som avgör vem som får betala mot faktura med stöd av bestämmelserna i PUL och kreditupplysningslagen. 

Du kan alltid testa att registrera dig på nytt via företagets hemsida och se om du vid en ny prövning blir beviljad betalningsalternativet. 

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och önskar dig lycka till!
 

Hur kan ni gå vidare?
Om du känner att vi inte besvarat din fråga eller att frågetecken kvarstår kan du kommentera svaret nedan. Behöver du hjälp med vidare rådgivning är du välkommen att boka tid med någon av Familjens jurists erfarna jurister.
Detta gör ni enkelt direkt via denna länk.

 

Med vänliga hälsningar
Jessica

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.

Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
Magnus Ladulåsgatan 65
Stockholm
Stockholm
11827
Sweden