Övrigt/annat

Får arbetsgivaren neka till föräldraledighet?

Hej! Jag undrar om arbetsgivaren får neka till föräldraledighet? Min man vill vara föräldraledig ytterligare två veckor efter de första 10 dagarna efter födelsen. Så vi är lediga tillsammans den första tiden men hans chef sa nej, får chefen säga nej till det?

2020-01-12

Hej och tack för att du vänder dig till Fråga Juristen.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta huruvida en arbetsgivare kan neka en arbetstagare begärd föräldraledighet utöver de 10 dagarna i samband med barnets födelse. Eftersom jag inte vet detaljerna i just er situation, svarar jag generellt utifrån bestämmelserna om arbetstagares rätt till föräldraledighet.

Regler kring föräldraledighet
De bestämmelser som reglerar rätten till ledighet, ledighetens förläggning och överenskommelse mellan arbetsgivare och arbetstagare finns i föräldraledighetslagen. Dessa är en sorts minimiregler, alltså kan arbetsgivaren välja att vara mer generös gentemot arbetstagaren. Vad som gäller vid föräldraledighet kan också regleras i kollektivavtal eller individuella avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare. I kollektivavtalet kan det bland annat finnas andra regler om anmälan om ledighet, som då kan vara längre än två månader, och om ledighetens förläggning, vilket anges i 2 § i föräldraledighetslagen. Jag kommer nedan att svara på frågan utifrån reglerna som gäller enligt föräldraledighetslagen.

En förälders rätt till föräldraledighet
En förälder har rätt att vara helt ledig för vård av barn (föräldraledig), vilket anges i 3 § och 5 § i lagen. Utgångspunkten är enligt 11 § i lagen att arbetstagaren ska få ta ut hel ledighet den eller de dagar som man begär det. En förälders rätt till föräldraledighet begränsas dock till högst tre perioder på ett år enligt 10 § i lagen

Hur bestäms förläggning av föräldraledighet?
Anmälan om föräldraledighet ska göras minst två månader före ledighetens början, eller om det inte kan ske, så snart som möjligt (13 §). Även om utgångspunkten är att man ska få ta ut hel ledighet när man begär det så måste arbetstagaren också samråda med arbetsgivaren när det kommer till ledighetens förläggning och andra frågor som rör ledigheten där bådas intressen ska beaktas. Med detta menas att arbetsgivaren och arbetstagaren, i den mån det går, ska komma överens om när arbetstagaren ska vara föräldraledig.

Om arbetstagarens önskemål om förläggning av ledigheten orsakar en påtaglig störning i verksamheten hos arbetsgivaren, är arbetstagaren skyldig att anpassa sin ledighet endast om det inte innebär en olägenhet för honom själv (14 §). Detta innebär att man som arbetstagare ibland kan behöva anpassa sin ledighet efter arbetsgivaren. För att arbetsgivaren ska kunna neka föräldraledighet på grund av att det medför en påtaglig störning i verksamheten måste arbetsgivaren motivera att det inte går att lösa störningen på något annat sätt, t.ex. genom att bedriva verksamheten med befintlig personal eller att anställa en vikarie.

När kan en arbetsgivare neka föräldraledighet?
Utgångspunkten är alltså att man som arbetstagare har rätt att vara föräldraledig de perioder då man behöver det, under förutsättning att det sker i enlighet med reglerna i lag och kollektivavtal och det inte innebär en påtaglig störning i verksamheten för arbetsgivaren. Om anmälan skett med för kort varsel, önskemålet rör en felaktig period, om inget samråd skett eller om det kan medföra påtaglig störning i verksamheten kan arbetsgivaren ändå ha rätt att neka föräldraledighet, även om arbetstagarens rätt till ledighet väger väldigt tungt.

Sammanfattning och råd
Eftersom jag inte vet mer om anledningen kan jag inte svara säkert på ifall arbetsgivaren kan neka din man föräldraledighet i denna situation eller inte. Mitt råd till er är därför att se över att reglerna från föräldraledighetslagen ovan har följts när det kommer till tidsfrister och perioder, men också att se ifall kollektivavtal som anger någonting annat kan gälla i er situation. En arbetsgivares rätt att neka föräldraledighet är hyfsat begränsad och därför kan ett första steg vara att ta reda på varför arbetsgivaren vill neka föräldraledighet, och därefter se vad de har för grund till detta rent juridiskt. Tänk också på att även om en arbetstagares rätt till ledighet är långtgående så ska ledighetens förläggning ska ske i samråd mellan din man och arbetsgivaren.

Om arbetsgivaren fortsatt nekar föräldraledighet och det verkar strida mot reglerna ovan skulle jag rekommendera er att ta kontakt med din mans fackförbund, som kan hjälpa er vidare.

Jag hoppas ni har fått svar på era frågor. Har ni ytterligare funderingar, tveka inte att återkomma till oss på Fråga Juristen med en ny fråga. Skulle ni i framtiden behöva hjälp av en jurist kan se vilka rättsområden våra jurister på Familjens Jurist jobbar med här.