Övrigt/annat

Arbetsgivare har underlåtit att betala skatt och arbetsgivaravgifter

Hej,

Min sambo har jobbat under år 2017 åt en arbetsgivare som varken har betalat skatt eller arbetsgivaravgifter, detta visste vi inget om fören nu när skattepapprena kom!
Han har fått lönespec från och till där det står att arbetsgivaren betalat skatt!
Min fråga nu är vad vi kan göra åt detta och hur ska vi gå till väga för att rätta till detta då det kommer drabba oss väldigt mycket i framtiden!

Vi väntar vårat första barn nu i april och det känns väldigt oroväckande att detta kommer att drabba oss negativt ekonomisk!

Tacksam för all hjälp som jag kan få!

2018-03-31

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga.

Arbetsgivarens ansvar

Arbetsgivaren har gjort fel som inte betalat in skatt eller arbetsgivaravgifter på din sambos lön och lämnat felaktiga uppgifter om det i lönespecifikationerna. Arbetsgivaren är skyldig att dra av preliminär skatt på lön som betalats ut till anställda enligt 10 kap. 2 § skatteförfarandelagen, samt att betala arbetsgivaravgifter enligt 2 kap. 1 § socialavgiftslagen. Vid underlåtelse att betala arbetsgivaravgifter och dra skatt kan arbetsgivaren dömas för skatteavdragsbrott eller vårdslös uppbördsredovisning enligt skattebrottslagen.

Risk för efterbeskattning

Om man arbetat utan att det betalats skatt på lönen blir man själv skyldig att betala in skatten i efterhand. En sådan efterbeskattning kan man drabbas av i upp till fem år efter att man tagit emot lönen. Arbetsgivaravgifter kan den anställde aldrig bli skyldig att betala.

Rätt till avtalad lön

I och med att arbetsgivaren inte betalat in skatt på lönen så har arbetsgivarens totala utbetalningar för nettolön och preliminärskatt understigit den avtalade bruttolönen. Din sambo har givetvis rätt till den ersättning som är avtalad för sitt arbete. Han bör kräva att arbetsgivaren betalar in skatten till Skatteverket snarast. Är han medlem i ett fackförbund kan han ta hjälp av det för att hävda sin rätt.

Återkom gärna om ni har fler frågor.

Vänligen,

Henrik