Hoppa till innehållet
Myndighetsjuridik

Kan jag få skadestånd från Försäkringskassan på grund av felaktigt beslut?

En handläggare på Försäkringskassan säger att gå till AF så förlorar du inte din SGI, gjorde det sedan 6 månader senare så är det en handläggare som beslutar att jag har noll i SGI, tar in journaler från FK och där är det en handläggare som skriver att jag har skyddat min SGI, tar detta till domstol och de går på FK att jag förlorat min SGI, då min fråga, det finns en journalanteckning som FK själva skriver att det gäller som ett beslutat jag har skyddat min SGI, kan man då stämma FK och Domstolen för avtalsbrott eftersom journalanteckningen är ett avtal att jag har skyddat SGI?

Rådgivarens svar

2022-12-11

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen!

Din fråga handlar om ett beslut som du anser är felaktigt från Försäkringskassan. Jag kommer därför att gå igenom relevanta bestämmelser i lagen, förklara vad som gäller i din situation och kommer att avsluta med en rekommendation.

Allmän information om överklagande

Här kommer en allmän beskrivning av vad som gäller. Om man inte är nöjd med ett beslut från Försäkringskassan kan man begära omprövning av ett beslut eller överklaga ett beslut efter omprövning. Man kan också begära skadestånd. Detta sker via Försäkringskassan eller förvaltningsrätten.

Du kan också begära skadestånd från Försäkringskassan om du känner att du fått ett felaktigt beslut och detta har orsakat dig skada. Skadeståndet begärs hos Försäkringskassan eftersom Justitiekanslern som normalt sett är den som kontrollerar Sveriges myndigheter och kan kräva ut skadestånd av dessa har givit Försäkringskassan befogenhet att pröva ärenden där de fattat felaktiga beslut själva. Du kan följa länken för att läsa mer.

En journalanteckning anses dock som utgångspunkt inte vara ett gällande avtal mellan er så det kan vara svårt att få igenom att beslutet är felaktigt på den grunden.

Är frågan redan avgjord? 

Jag kommer nu att gå igenom vad som gäller i din situation. Du har redan lyft frågan till domstolen vilket gör att den anses vara avgjord av domstol. Man kan inte stämma domstolen utan den myndighet man i sådana fall kan rikta sitt anspråk mot är Försäkringskassan. Ett beslut som anses avgjort redan kan dock inte omprövas i nya rättegångar. Vad du normalt sett kan göra om du är missnöjd med utfallet är att överklaga det befintliga beslutet från domstolen.

Du kan läsa mer om hur du går till väga då genom att läsa beslutet i domen.

Sammanfattning och rekommendation

Din fråga var om du kan stämma Försäkringskassan för ett felaktigt beslut och min rekommendation till dig blir därför att i första hand kontakta Försäkringskassan för att höra om dina möjligheter till omprövning eller om dessa anses förbrukade i och med domstolsbeslutet.

I andra hand kan du överväga att överklaga domstolsbeslutet eller se över om du har möjlighet att rikta ett skadeståndsanspråk direkt till Försäkringskassan, följ länken

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.