Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Kan man reklamera en specialbeställd vara?

Hej, jag har en fråga om man får reklamera en specialbeställd vara om den är felaktig. Exempelvis om jag beställde en personlig stundentmössa som jag har provat, men när jag fick den så var den inte som jag testat. Den var en annan kvalitet och helt andra färger än de man testade, samt stod det på danska istället för svenska. Kan man reklamera den även fast den är special beställd men den är felaktig?

Rådgivarens svar

2022-10-31

Hej och tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga! Frågan du stället rör konsumentköp, vilket regleras i konsumentköplagen (KköpL). Jag kommer först gå igenom lite allmänt vad man har för rättigheter som konsument och sedan komma med lite råd för just er situation. 


Fel i vara

Konsumentköplagen är aktuell när en privatperson köper en vara från en näringsidkare. Om varan man har köpt är felaktig har man som konsument rätt till att felaktigheten fixas. Antingen genom att näringsidkaren lagar varan eller erbjuder en ny. Det kan även bli aktuellt med prisavdrag och tillochmed skadestånd i vissa fall (5:1 KKöpL). 

En vara anses vara felaktig om den inte stämmer överens med vad som följder av avtalet gällande:

  • art
  • beskrivning
  • mängd och kvalitet
  • funktionalitet 
  • kompatibilitet
  • driftskompatibilitet
  • eller i övrigt stämma överens med vad som följer av avtalet

Det gäller alltså att den vara man får motsvarar det man har avtalat om (4:1 och 4:5 KKöpL). Varan ska även motsvara eventuella provmodeller som man fått av näringsidkaren (4:2 KKöpL). 


Vikten av att reklamera

Är den vara man köpt felaktig är det viktigt att man reklamerar så snart man kan. Om man inte som konsument reklamerar inom skälig tid förlorar man sin rätt att åberopa felet (5:2 KKöpL). Görs reklamationen inom 2 månader från att konsumenten borde ha upptäckt felet anses reklamationen alltid ha skett inom skälig tid. 

 

Din situation

Från din fråga tolkar jag det som att det definitivt är fråga om en felaktig vara. Att studentmössan har en annan färg och kvalitet än avtalat anses inte vara okej enligt konsumentköplagen. Inte heller är det okej att texten på mössan är på fel språk. Då du ”designat” studentmössan själv blir bevisningen för att fel föreligger relativt lätt då du enbart behöver hänvisa till orderbekräftelsen. 

Rörande frågan om det går att reklamera trots att det rör sig om en specialbeställd vara är det enkla svaret: ja! Det går absolut att reklamera en specialbeställd vara. Den enda gången det spelar roll att man köpt en specialbeställd vara är när det kommer till avbeställning. Man kan bli tvungen att kompensera företaget för den värdeförlust som uppkommit genom att man avbeställer varan då den troligen inte går att sälja till någon annan. Men i din situation handlar det inte om avbeställning utan reklamation. Jag skulle därför rekommendera att du reklamerar varan så snart som möjligt för att garantera att du gör detta inom skälig tid

Jag hoppas att detta svar har varit hjälpsamt! Har du några fler frågor är det bara att återkomma. 

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.