Vi har sålt ett svenskt halvblod, egen uppfödning f.2004, för sex veckor sedan. Hästen har tävlat i hoppning tills för 3 år sedan då ryttaren, min dotter blev gravid. Då ställde vi av hästen. När vi i våras beslutade sälja henne, red vi henne under några veckor utan några problem. Vi sålde henne den 5 juni för 39000:-. Köparen erbjöds att ta över försäkringen inklusive livdelen hos Dina Försäkringar, vilket de avböjde.
De tog istället en försäkring hos Agria utan livdelen. De gjorde ingen veterinärbesiktning innan köpet.
Nu har hästen blivit halt. Enligt köparens veterinär har den artros i tre ben, vilka leder framgick inte.
Veterinären rekommenderar avlivning.
Köparen kräver nu återbetalning av köpeskillingen.
Hur ska vi agera
Hej och stort tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur ni kan gå vidare i er situation.
Köplagen eller konsumentköplagen?
Regleringen av köp och försäljning skiljer sig beroende på om det rör sig ett konsumentköp eller inte. Som jag förstod det har ni bedrivit uppfödning. Det framgår inte av er fråga om ni fortfarande bedriver uppfödning eller om ni sålde hästen som privatpersoner. Inte heller om köparen var en privatperson eller näringsidkare. Om ni bedriver uppfödning så anses ni med stor sannolikhet vara näringsidkare och i så fall ska konsumentköplagen (KköpL) tillämpas om hästen sålts till en privatperson. Jag kommer att utgå från att så är fallet när jag besvarar frågan. Om detta är fel så är ni varmt välkomna att ställa en ny fråga där säljarnas och köparens roll specificeras.
KköpL är tvingande till konsumentens förmån. Säljaren får därför inte tillämpa sämre villkor än de som finns i lagen. Lagen tillämpas vid köp av lösa saker. I lagens mening så betraktas djur som en vara och en lös sak.
Fel på hästen?
Varan ska i fråga om dess egenskaper stämma överens med vad som följer av avtalet, KköpL 16 §. Om inte annat följer av avtalet, ska varan vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används och stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat. Varan är felaktig om den avviker från detta eller på något annat sätt avviker från vad köparen rimligtvis kunnat förvänta sig.
Frågan om varan är felaktig ska bedömas med hänsyn till dess tillstånd när den avlämnas, KköpL 20 §. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare. Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art, KköpL 20 a §.
Köparens rätt att häva köpet
Du skriver att köparen nu begär återbetalning av köpeskillingen. En köpare får häva köpet om felet på varan är av väsentlig betydelse för honom eller henne, KköpL 29 §. Vid hävning ska köparen få pengarna tillbaka. Bedömningen av om felet är väsentligt ska göras ur köparens synvinkel. Då ska man beakta vilka olägenheter som dröjsmålet har medfört för den enskilde köparen med hänsyn till dennes förhållanden.
Er situation
Det är svårt att säga helt klart om köparen har rätt att häva köpet eller inte. I situationer som dessa har dock näringsidkaren ett långtgående ansvar då denne måste bevisa att ett fel som visar sig inom sex månader från köpet inte fanns vid avlämnandet. Det nuvarande rättsläget innebär att det finns en stor risk att hästen anses felaktig och att ni kan bli tvungna att betala tillbaka köpeskillingen. Skulle ni inte betala så kan köparen välja att kan ta tvisten till domstol. En rättegång är förenad med en ekonomisk risk då den part som förlorar målet i regel ska ersätta den andra parten för dennes rättegångskostnader. Jag skulle därför ge er rådet att betala tillbaka köpeskillingen i denna situation. Vill ni inte göra detta rekommenderar jag att ni kontaktar en jurist. Våra jurister på Familjens Jurist kan hjälpa till med vidare konsultation. De kan även hjälpa er att argumentera för er sak. Ni kan boka tid för ett möte med en jurist här.
Situationen kan dock vara annorlunda om bedömningen istället ska ske enligt köplagen, eftersom det i så fall föreligger en undersökningsplikt för köparen. Den så kallade sexmånadersregeln gäller inte heller enligt köplagen. I så fall kan ni ha en större chans slippa betala tillbaka köpeskillingen.
Jag hoppas du känner att du har fått svar på din fråga! Uppkommer ytterligare funderingar så är du välkommen att återkomma till oss på Fråga Juristen med en ny fråga.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.