Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Är Postnords hanteringsavgift på Kina-paket laglig?

Jag skulle vilja veta huruvida PostNord får ta ut avgifter för paket redan fast de inte tagit beslut om hur mycket och när..
redan nu har de påfört en avgift på paket från kina ... en skitsak som var billig har efter deras avgift på 190 kr blivit så dyr att det inte lönt att ta ut paketet ...
Paketet var beställt lång innan de började tala om avgifter på paket ..därför tycker jag det känns fel att de redan snor pengar från oss utan beslut ..
vad kan man göra ??

 

Rådgivarens svar

2018-02-27

Hej och tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga!

Postnord och Tullverket har tidigare varit oense om Postnord är ett tullombud eller inte för Kina-paketen. Ett tullombud har rätt att kräva in moms på importerade paket och de har även rätt att ta ut en administrationsavgift för "besväret". Moms ska betalas från första kronan, men eftersom Postnord inte har trott sig vara ett tullombud har de varken krävt avgift eller moms. I och med det har alltså Kina-paketen i praktiken varit momsbefriade.

Om det visar sig att Postnord är ett tullombud (vilket verkar vara den rådande uppfattningen) har de alltså haft rätt att göra en tulldeklaration och ta ut avgift för paketen hela tiden, men bara inte gjort det på grund av en missuppfattning.

I tullagen (TulL) anges det att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om villkor för att ett tullombud ska få tillhandahålla tjänster i Sverige (TulL 1:11). Det står även att de får meddela föreskrifter om när avgift får tas ut och om avgiftens storlek (TulL 1:14).

Tillsammans med Tullverket får alltså Postnord avgöra när avgift får tas ut och hur stor den ska vara.

Det är planerat att avgiften ska börja tas ut från och med den 1 mars (om Postnord och Tullverket hinner upprätta handlingsplanen tills dess, vilket verkar vara osäkert). Paket som beställts innan men anländer efter den 1 mars kommer påverkas av den nya avgiften. Avgiften kommer däremot inte att gälla retroaktivt på paket som redan kommit till beställaren.

Grejen är att det här inte är några nya regler. Tullombud har alltid fått ta ut en hanteringsavgift för att räkna ut tull och moms. Så Postnord har haft rätt att påföra en sådan avgift hela tiden om de har räknat ut tull och moms på paketet, även innan det uppmärksammades i media.

Tyvärr verkar det inte finnas så mycket man kan göra. Jag sitter själv på några wish-beställningar och kan bara hålla tummarna för att de slinker igenom så man slipper den dryga hanteringsavgiften.

Mvh

(Edit - Länk till tullagen) 

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.

Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
Magnus Ladulåsgatan 65
Stockholm
Stockholm
11827
Sweden