Kontakta oss
0771-771 070
Kontakta oss
0771-771 070
Sidförslag
    Kontor
      Medarbetare
        Bostad & Fastighet

        Vad kan jag göra ifall min hyresvärd vägrar reparera en skada i min hyresrätt?

        Hyresvärden har underlåtit att reparera en värmepanna i villan vi hyr. Nu har värmepannan slutat fungera. Ingen värme. Inget varmvatten. De vill inte reparera eller byta pannan. Vad kan vi göra? Om vi agerar riskerar vi att bli uppsagda. Vilka rättigheter har vi? Bakgrund: Vi har påtalat fel flera gånger i mejl och via telefonsamtal under ett års tid. Vår elkostnad har under de senaste månaderna varit ca 2–3 ggr högre än tidigare år. Vi har hyrt huset sedan 2012. Värmepannan har ej fungerat som den skall, ej gett värme i huset trots av vi betalt mer vid rekordlåga elpriser. Hur skall vi agera? Hyresnämnd? Hyresgästförening (ej medlemmar) alternativt anlita ombud?

        Rådgivarens svar

        2020-04-03

        Hej och stort tack för att du vänder dig till oss med din fråga! Nedan följer en redogörelse för vad som gäller och hur ni kan gå vidare i er situation.

        Hyresvärdens underhållningsskyldighet och åtgärdsföreläggande

        Under hyrestiden ska hyresvärden hålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet (jordabalken 12 kap 15 § första stycket som hänvisar till 12 kap 9 § första stycket). Om lägenheten är uthyrd till bostad, ska hyresvärden i bostadsdelen med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk (jordabalken 12 kap 15 § andra stycket).

        Om hyresvärden brister i sin underhållningsskyldighet enligt vad som nämnts ovan eller om lägenheten skadas utan att hyresgästen är ansvarig för skadan, så kan hyresgästen ansöka om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden (jordabalken 12 kap 16 § andra stycket). Här kan du läsa mer om hur du ansöker om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden.

        Bostadslägenhetens godtagbara standard och upprustningsföreläggande

        En bostadslägenhet ska anses ha lägsta godtagbara standard, om den är försedd med anordning inom lägenheten för kontinuerlig uppvärmning och kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien (jordabalken 12 kap 18 a § sjätte stycket första och andra punkten).

        Om en bostadslägenhet inte har lägsta godtagbara standard i enlighet med vad som nämndes ovan, kan hyresgästen ansöka hos hyresnämnden om upprustningsföreläggande (jordabalken 12 kap 18 a § första stycket). Detta förutsätter dock att bostadslägenheten dels hyrs ut av fastighetsägaren till en hyresgäst för annat än fritidsändamål och dels inte utgör del av hyresvärdens egen bostad. Här kan du läsa mer om hur du ansöker om upprustningsföreläggande hos hyresnämnden.

        Sammanfattning och rekommendation

        Jag rekommenderar er att ännu en gång ta kontakt med hyresvärden. Hänvisa till lagrummen jag angett ovan och förklara att ni kommer vända er till hyresnämnden ifall inte värmepannan blir åtgärdad. Skulle hyresvärden trots detta inte åtgärda problemet så rekommenderar jag er att vända er till hyresnämnden. Min bedömning är att ni kommer ha framgång med både åtgärdsföreläggande och upprustningsföreläggande. Det spelar därför ingen roll vilket alternativ ni väljer, men börja med att ansöka om det ena alternativet och skulle ni inte ha någon framgång med det så testa det andra.

        Jag önskar er stort lycka till och hoppas ni känner att ni fick svar på er fråga. På Familjens Jurists hemsida kan ni läsa mer om hyresfrågor samt boka tid för juridisk rådgivning via telefon. Har ni några fler funderingar är ni välkomna med en ny fråga.

        Frida Brånebäck
        Studentrådgivare

        Fråga Juristen är en tjänst där du kan ställa juridiska frågor gratis. Frågorna besvaras av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen utförs efter bästa förmåga och Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder resultatet eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.

        Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
        Magnus Ladulåsgatan 65
        Stockholm
        Stockholm
        11827
        Sweden