Hej
Jag har ett dilemma då jag hjälpt en vän att tömma hens lägenhet, Jag har meddelat hyresvärden och ställt fråga om när jag kan lämna nycklar till lägenheten. Har dock inte kunnat boka någon dag då hyresvärden inte är på orten alla dagar. Har även ställt fråga om jag kan lämna nyckar till något ombud, men inte fått något. Ställde frågan den 28 december 2019 och en påminnelse den 25 januari 2020. Har däremellan skickat nycklarna med rekommenderat brev men hyresvärden har inte hämtat ut det så nu är nycklarna på väg tillbaka till mig. Vad gör jag nu? Vad kan hända? vad kan hyresvärden göra?
Jag har inget kontrakt/avtal med hyresvärden. Min vän har inte heller något skriftligt kontrakt/avtal med hyresvärden. De har kommit överens om att få hyra månad för månad.
Hej och stort tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga!
Du har gjort allt i din makt för att försöka lämna tillbaka nycklarna! Jag hoppas att du har sparat kvittot från det rekommenderade brevet samt har skriftlig bevisning på att du har försökt nå hyresvärden. Skriftlig bevisning kan vara sms, meddelanden, mail mm. Även samtalslistor kan vara av intresse, dock är skriftlig bevisning alltid det bästa!
Jag tolkar det som att hyresvärden i frågan är en privatperson och att det säkerligen då finns en förening som ni kan höra av er till! Det vore vara bättre om din vän, den tidigare hyresgästen, får nycklarna och att hen därmed tar kontakt med hyresvärdsföreningen/bostadsföreningen och berättar om omständigheterna. Det kan även här vara bra att få en bekräftelse per mail angående det samtalet. Jag rekommenderar din vän att även skriva ett mail eller ett meddelande där hen tydligt skriver om alla försök som har gjorts för att lämna tillbaka nyckeln och att ni har tagit kontakt med hyresvärdsföreningen/bostadsföreningen.
Jag håller tummarna för dig och hoppas att situationen löser sig! Har du ytterligare frågor är du hjärtligt välkomna att ställa dem till oss!
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.