Hej, vid köp av bostadsrätt vem ligger ansvaret på att ersätta borttappad nyckel (alt. stå för låsbyte) om säljaren inte kan hitta sista nyckeln? I detta fall framkommer det inte i köpeavtal hur många nycklar som finns men brf kan bekräfta att det ska finnas en till samt att en till tagg till entrén är utkvitterad på förra ägaren. Detta problem har upptäckts 4 mån efter inflytt i bostadsrätten. Hur går man till väga för att reda ut detta? Som ny ägare känns det inte tryggt att en nyckel är på villovägar.
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur du kan gå vidare i din situation.
Borttappad nyckel i bostadsrätt
I köpeavtalet står det oftast hur många nycklar som ska finnas till bostadsrättslägenheten. Säljaren har ansvar för att lämna in rätt antal nycklar. Bostadsrättsföreningen har vanligtvis en förteckning över hur många nycklar som har lämnats till respektive bostadsrättshavare. Om säljaren har tappat bort en nyckel riskerar han eller hon att bli betalningsskyldig för exempelvis låsbyte.
Sammanfattning och råd
Det är lättast att kontakta säljaren för att utreda vad som har hänt med nyckeln som fattas. Säljaren kan bli tvungen att betala för kostnader som har uppkommit för att fixa en ny nyckel eller byta lås. Det är viktigt att köparen får alla nycklar vid inflytt så att inte obehöriga kommer in i lägenheten.
Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om du behöver mer juridisk hjälp är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss eller kontakta någon av våra jurister på Familjens Jurist.
Vänliga hälsningar
Fråga Juristen
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.