Hej, Jag tillträdde i februari en bostadsrätt. I samband med att säljaren och jag skrev kontrakt, la vi till att han skulle åtgärda en trasig spisplatta. När jag tillträdde fungerade plattan inte, varpå jag kontaktade mäklaren som berättade han säljaren nog hade kollat på det och löst det så gott det gick. Spisen började därefter fungera igen, så jag släppte saken. Nu har den dock åter slutat fungera, och jag frågade säljaren vad han gjort för att få den lagad. Han berättar att han inte alls kollat upp det, eftersom den fungerade "helt okej ändå". Kan jag, med hänvisning till avtalet, begära ersättning för att få spisen reparerad? Hur går jag vidare om säljaren motsätter sig detta?
Hej! Tack för att du ställer din fråga till Fråga Juristen.
Säljaren av bostadsrätten har åtagit sig att åtgärda den trasiga spisplattan genom köpeavtalet, varpå säljaren begår avtalsbrott om denne inte fullgör vad som har avtalats. I din situation verkar inte säljaren ha försökt att åtgärda felet ännu. Därav kan du i och med villkoret i ert avtal kräva att säljaren ska åtgärda felet som denne har lovat dig att göra.
I övrigt gäller köplagen vid köp av bostadsrätter. Enligt lagen har säljaren ansvar för fel som fanns innan tillträdesdagen. Spisen var trasig innan, vilket säljaren medgav och dessutom avtalade om att åtgärda. Du som köpare har rätt att kräva att säljaren ska avhjälpa felet.
Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om du är i behov av ytterligare hjälp i ditt ärende, är du varmt välkommen att kontakta någon av våra jurister. Klicka här för att komma till bokningen.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.