Hej! Vilket påstående är korrekt? 1. Om persienner finns svarar hyresgäst för service av dessa Ej något hyresvärd svarar för eller 2. "Om persiennerna fanns när du flyttade in och inget finns om övertag från de tidigare hyresgäst är de hyresvärdens ansvar."
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur du kan gå vidare i din situation.
Lägsta godtagbara standard
Regler om hyra finns i 12 kap. jordabalken (JB). En bostadslägenhet ska ha lägsta godtagbara standard, 12 kap. 18 a § 6 st. JB. Att bostadslägenheten ska ha lägsta godtagbara standard innebär att den ska vara försedd med kontinuerlig uppvärmning, kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien, avlopp för spillvatten, personlig hygien, omfattande toalett och tvättställ samt badkar eller dusch, försörjning med elektrisk ström för normal hushållsförbrukning, matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor. Bestämmelsen omfattar inte persienner, vilket betyder att hyresvärden inte har någon skyldighet att montera persienner.
Persienner
Hyresgästen kan välja att själv sätta upp persienner. Då ansvarar hyresgästen för persiennerna och får betala för att få dem lagade eller bytta. Ibland kan det vara så att värden sätter upp dem eller att persiennerna redan finns uppsatta vid inflytt. I sådana fall ansvarar hyresvärden för reparation och underhåll av persiennerna.
Sammanfattning och råd
Sammanfattningsvis ansvarar hyresvärden för persiennerna om de finns där när hyresgästen flyttar in. Påstående nummer 2 är alltså korrekt i ditt fall.
Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har några ytterligare funderingar så är du välkommen att återkomma till oss med en ny fråga eller kontakta någon av våra jurister på Familjens Jurist.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.