Hoppa till innehållet

Allmänna villkor

Allmänna villkor för juridiska uppdrag

1. Tillämpningsområde

Dessa allmänna villkor reglerar avtalsförhållandet mellan uppdragstagaren och uppdragsgivaren, nedan kallad klienten.

Avtal ska anses ha träffats i och med att klienten undertecknat det avtal till vilket dessa villkor bifogats. Klienten har i samband med avtalets ingående godkänt dessa villkor.


2. Uppdragstagarens förhållande till klienten

Uppdragstagaren är skyldig att gentemot klienten iaktta trohet och lojalitet, dock utan att främja orätt, samt iaktta tystnadsplikt om klientens förhållanden och annat som uppdragstagaren kommit att erfara under utförandet av uppdraget som rör klienten eller någon honom närstående.

Uppdragstagaren ska genomföra uppdraget med omsorg, noggrannhet, tillbörlig skyndsamhet och på ett i övrigt fackmannamässigt sätt.

Parterna ska utefter behov samarbeta och samråda vid uppdragets genomförande och klienten ska på lämpligt sätt hållas underrättad om vad som förekommer vid utförandet av uppdraget.


3. Förtida upphörande

Klienten äger rätt att när som helst, utan att ange skäl, säga upp avtalet.  Uppdragstagaren äger därvid rätt att erhålla ersättning för utfört arbete och nedlagda kostnader fram till tidpunkten för mottagandet av uppsägningen. Uppdragstagaren äger rätt att säga upp avtalet om klienten inte fullgör sina åtaganden enligt detta avtal eller om klienten kräver ett sådant tillägg eller en sådan förändring av uppdraget att uppdragstagaren inte längre kan genomföra uppdraget.


4. Arvodesdebitering och förskott

Bortsett från uppdrag där avtal träffats om fast pris uttas enligt gängse praxis ett skäligt arvode samt ersättning för gjorda utlägg såsom exempelvis porto, telefon, kopior, resor mm. Timtaxan framgår av p. 2 Arvode i uppdragsavtalet.

Även för tidsspillan uttas arvode. Härmed avses i allmänhet sådan tid då produktivt arbete med ett uppdrag inte utförs, trots att arbetstid tas i anspråk. Restid och väntetid utgör den vanligaste formen av tidsspillan.

Uppdragstagaren ska äga rätt att debitera klienten delarvode eller arvodesbelopp a conto. Vidare ska uppdragstagaren äga rätt till skäligt förskott på arvode och utlägg.

Uppdragstagaren tillämpar regelmässigt en betalningstid om 14 dagar räknat från fakturadatum.

För utfärdande av faktura uttas särskild avgift, för e-faktura 39 kr och pappersfaktura 49 kr.
Avser uppdraget en bouppteckning äger uppdragstagaren rätt att debitera klienten arvodet sedan bouppteckningen ingivits till Skatteverket för registrering.

Uppdragstagaren ska även äga rätt innehålla de handlingar och dokument som denne framställt i enlighet med uppdragsavtalet till dess att full betalning för tjänsten erhållits från klienten.

 

5. Rättshjälp och rättsskydd

Om rättshjälp beviljas gäller särskilda villkor för debitering av arvode vilket följer av bestämmelser i rättshjälpslagen och tillhörande förskrifter som meddelats i anledning av samma lag. Timtaxan justeras årligen och omfattar då upparbetad ofakturerad tid. Rättshjälp täcker aldrig ersättningsskyldighet för motpartens kostnader.

Rättsskydd innebär att klienten via en försäkring kan få viss ersättning för ombudskostnader och andra rättegångskostnader. Försäkringsersättningen är begränsad till ett maxbelopp och en viss timtaxa, vilket gör att försäkringen inte täcker alla kostnaderna. Om rättsskydd beviljas har uppdragstagaren rätt att av klienten få arvode enligt vanliga principer för arvodesdebitering, se p. 4. Uppdragstagaren är således inte bunden av de ersättningsnormer som följer av försäkringsvillkoren avseende arvodesnivån och klienten är betalningsansvarig även för arvode och kostnader som inte ersätts av försäkringsbolaget.

 

6. Dröjsmål med betalning

Betalar inte klienten i rätt tid äger uppdragstagaren rätt att erhålla dröjsmålsränta enligt lag och att utta avgift för betalningspåminnelse.

Vid utebliven betalning kan uppdragstagaren vidta inkassoåtgärder eller ansöka om betalningsföreläggande vid Kronofogdemyndigheten

 

7. Reklamationer och tvister

Reklamationer och tvister mellan klienten och uppdragstagaren ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna.

Om parterna inte kan enas kan klienten anmäla ärendet till Familjens Jurists kundombudsman.

I sista hand ska tvisten hänskjutas till avgörande av Allmänna reklamationsnämnden eller domstol och enligt svensk lag.

I de fall tvisten avgjorts av Allmänna reklamationsnämnden åtar sig Familjens Jurist att följa nämndens beslut.

 

8. Ångerrätt enligt distansavtalslagen

Klienten har enligt distansavtalslagen rätt att frånträda avtalet utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dag då avtalet ingicks.

Den som vill utöva ångerrätten ska till Familjens Jurist (Familjens Jurist i Sverige AB, Magnus Ladulåsgatan 65, 118 27 Stockholm, info@familjensjurist.se) skicka ett klart och tydligt meddelande om sitt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post eller e-post).

Det standardformulär som finns att hämta på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se), kan användas men är inget krav.

För att ångerrätten ska hinna utövas i tid räcker det med att skicka ett meddelande innan ångerfristen gått ut om att ångerrätten åberopas.

Vid frånträdandet av avtalet kommer Familjens Jurist att betala tillbaka alla betalningar som gjorts av klienten. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då Familjens Jurist underrättades om beslutet att frånträda avtalet. Familjens Jurist kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som användes för den inledande affärshändelsen, om något annat inte uttryckligen överenskommits. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta något för beställaren/klienten.

Om klienten bett att tjänsten ska börja utföras redan under ångerfristen ska ett belopp betalas som står i proportion till vad som utförts i uppdraget till dess att meddelade nått Familjens Jurist om avsikten att frånträda avtalet, jämfört med hela omfattningen av avtalet.

 

9. Tillämplig lag

Uppdragsavtalet ska vara underkastat svensk lag.

 

10. Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism

Klienten informeras om att uppdragstagaren är skyldig att vidtaga åtgärder enligt penningtvättslagen. Lagen genomför ett EU-direktiv och syftar till att förhindra att finansiell verksamhet och annan näringsverksamhet (såsom juristverksamhet) utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism.

Senast uppdaterad 2021-07-07

 

Allmänna villkor vid bokning


1. Tillämpningsområde

Dessa villkor tillämpas vid köp av juridiska tjänster hos Familjens Jurist AB och tillsändes kunden i samband med bekräftelse av den bokning av konsultation som gjorts med jurist.
Kunden anses ha godkänt dessa villkor genom att genomföra konsultationen med juristen.


2. Betalningsvillkor och fakturaavgift

Familjens Jurist tillämpar regelmässigt en betalningstid om 14 dagar räknat från fakturadatum. För utfärdande av faktura uttas en fakturaavgift f n 49 kr för en pappersfaktura, övriga leveranssätt 39 kr.


3. Påminnelseavgift och dröjsmålsränta

Betalar inte kunden enligt tillämpat betalningsvillkor kommer Familjens Jurist att skicka en betalningspåminnelse och i samband med detta debitera en påminnelseavgift på 60 kronor.
Vid försenad inbetalning har Familjens Jurist rätt att erhålla dröjsmålsränta enligt lag.

4. Avbokningsvillkor

Observera att avbokning behöver ske minst 24 timmar före inbokat möte. Vid senare avbokning tar Familjens Jurist ut en avbokningsavgift på 500 kr. Sker ingen avbokning alls och kunden uteblir från mötet faktureras kunden för motsvarande timtaxa för en timmes möte inklusive moms. Vid ombokning utgår ingen avgift.


5. Personuppgiftsbehandling enligt GDPR

Genom godkännande (se p.1 ovan) av dessa villkor samtycker du till att Familjens Jurist behandlar dina personuppgifter för att kunna administrera och fullgöra sina skyldigheter i egenskap av leverantör av tjänster, samt göra utskick med information om tjänster, inom det familjerättsliga området.

Vi sparar dina uppgifter så länge avtalsförhållandet löper samt därefter för att följa tillämplig lagstiftning.

Vi hänvisar i övrigt till Familjens Jurists integritetspolicy på www.familjensjurist.se

Ansvarig för behandling av personuppgifter är Familjens Jurist i Sverige AB, 556835-4566, Box 4036, 102 61 Stockholm.

Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
Magnus Ladulåsgatan 65
Stockholm
Stockholm
11827
Sweden