Min dotter är 100% sjukskriven sedan 4 år tillbaka och kommer aldrig bli frisk nog att arbeta men trots detta utförsäkrades hon 1 mars 2016 och har inte någon möjlighet att få några inkomster allt. Jag är 80 år och änka och försörjer henne på min pension. Finns det inte någon instans som kan hjälpa min dotter? Alla läkare är överens om sin diagnos och sjukskrivning.
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga.
Att en person är utförsäkrad betyder att denne har förbrukat alla sina dagar eller månader av ersättningen från sjukpenningen och att personen inte uppfyller de kriterier som krävs för att få fortsatt ersättning. Sjukersättningen var förut tidsbegränsad till maximalt 2,5 år. Sedan erbjuds man att delta i en arbetslivsintroduktion hos Arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen prövar hur personens arbetsförmåga ser ut och om hen kan utföra lättare arbetsuppgifter. Den bortre tidsgränsen för sjukförsäkring, 2,5 år, togs dock bort den 1 februari 2016. Detta betyder att en person kan vara sjukskriven så länge denne inte har tillräcklig förmåga att arbeta. Du kan läsa mer om sjukersättning HÄR.
För att se vad som har hänt med din dotters sjukskrivning måste man gå in i hennes ärende hos Försäkringskassan. Du måste därför kontakta Försäkringskassan. För att prata om din dotters ärende behöver du en fullmakt eller ett samtycke från din dotter. Försäkringskassan kan då skicka en kopia på beslutet och informera dig om vad som gäller.
Om du är missnöjd med Försäkringskassans beslut kan du begära att Försäkringskassan omprövar beslutet. En omprövning betyder att Försäkringskassan tittar på ärendet igen och gör en ny prövning med hänsyn till dina synpunkter. Är du efter omprövningen fortfarande missnöjd kan du överklaga omprövningsbeslutet hos förvaltningsrätten. Mer information och hur du går tillväga för att ompröva eller överklaga ett beslut hittar du HÄR.
Det du bör göra först är alltså att ringa till Försäkringskassan och be om att få mer information om vad som har hänt i din dotters ärende. Det är handläggarna på Försäkringskassan som kan hjälpa dig. HÄR hittar du Försäkringskassans kontaktuppgifter.
Jag hoppas att du fick vägledning i din fråga.
Med vänlig hälsning,
Sofia Berg
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.