Jag skjutsade min rullstolsbunde bror, 84 år, till en läkarundersökning. Fick påfört 450 kr i kontrollavgift. Parkerade bilen och försökte betala i deras p- automat efter flera försök där varje försök avbröts, troligtvis något tillfälligt fel på betalningsterminalen. Ringde då upp skyltat nummer till Apcoas kundtjänst. Det angivna nummret gick till Apcoa men där kunde ingen hjälp erhållas då ett annat företag handar den praktiska övervakningen. Fick en ny angiven kontakt, Locum, som också visade sig vara fel och där kunde man överhuvudtaget inte ange vem man skulle kontakta. Vår tid hade då runnit ut och vi måste avbryta våra försök att betala parkeringen och gå till läkarbesöket i tid. Vi är gamla och har vare sig kunskap och utrustning att betala via app som vi efterhand fått upplysning om att det varit en möjlig utväg.
Min fråga är om det inte vid fel måste finnas en skylt med korrekt telefonnummer så att man kan få erforderliga instruktioner hur betalning kan ske alteranativt få anstånd med betalning.
Stort tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga!
Kontrollavgifter
Regler om kontrollavgifter finns i lagen om kontrollavgifter. Lagen ställer upp väldigt få krav på den som äger en parkeringsplats. I 1 § sägs det exvis att:
En markägare som upplåter ett område för parkering eller förbjuder parkering inom området får under de förutsättningar som anges i denna lag ta ut en avgift (kontrollavgift) om ett fordon parkerats inom området i strid mot förbud eller villkor som han har beslutat (olovlig parkering).
Det är alltså parkeringsägaren som själv bestämmer vilka villkor som ska gälla för att få parkera på dennes parkeringsplats. Det finns dock ett undantag till detta, i lagens 10 §:
Om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut.
Jag kan dock inte se att det skulle vara oskäligt av parkeringsägaren att ta ut en avgift i ert fall. Även om parkeringsautomaten inte fungerade, så gjorde ni trots allt ett aktivt val att parkera på platsen utan att betala. Att ni hade bråttom till läkarbesöket gör ert agerande förståeligt, men jag skulle inte säga att er situation gör att det är oskäligt av parkeringsägaren att ta ut en kontrollavgift i ert fall.
För att svara på din fråga har inte parkeringsägare någon skyldighet att tillhandahålla telefonnummer eller att ge anstånd för betalning. Systemet är tänkt att vara självreglerande, så att den parkeringsägare som har dålig service inte heller får några kunder.
Om du har ytterligare funderingar, så är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Fråga Juristen.
Med vänlig hälsning,
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.