Hoppa till innehållet
Övrigt/annat

Konsumentens rätt till avhjälpande eller omleverans

Har köpt ett elverk. Det har nu gått sönder och är bara 2,5 år, de säger att de inte kan laga trotts att jag är villig att betala. Har de inte skyldighet att hålla reservdelar eller kompensera då de inte kan laga? Vet att t ex. Vitvaror måste hålla reservdelar 10år!

Rådgivarens svar

2022-11-26

Hejsan, tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga! Jag kan tyvärr inte svara för vad som gäller för just garantin i ditt fall. Därför kommer jag att redogöra allmänt för din fråga och sedan avsluta med en rekommendation utifrån din situation. Svaret på din fråga hittar vi i Konsumentköplagen (KköpL).

Får säljaren neka en reparation vid köparens reklamation?

Till att börja med kan det konstateras att säljaren ansvarar för fel som funnits vid köpet och som visar sig efter tre år, KköpL 4 kap. 14 §. Denna tidsfrist kan utvidgas om säljaren har lämnat en garanti för varan eller reservdelar till den KköpL 4 kap. 21 §.

Vid en reklamation har konsumenten rätt kräva att säljaren avhjälper (reparerar) felet om det inte är allt för svårt för säljaren, KköpL 5 kap. 4 §. Bedömningen av svårigheten för säljaren att avhjälpa ett fel utgår ifrån:

1.     Vilken betydelse felet har,

2.     Vilket värde som varan ska ha haft i felfritt skick, och

3.     Om omleverans av en ny vara kan göras till en betydligt lägre kostnad utan väsentlig olägenhet för konsumenten.

Om avhjälpande eller omleverans inte kommer på fråga kan konsumenten kräva att få häva köpet för att få tillbaka kostnaden för varan eller begära prisavdrag för kostnaden av att reparera varan hos en annan näringsidkare, KköpL 5 kap. 8§. Hävning förutsätter att felet är av väsentlig betydelse för konsumenten, exempelvis om varan inte går att använda. Går inte säljaren med på något av de ovanstående alternativen kan konsumenten vända sig till ARN som kan pröva frågan om säljarens skyldighet att hjälpa konsumenten i fallet.

Din situation och rekommendation

Eftersom jag inte har alla omständigheter i din situation så kan jag inte svara på om felet går att hänföras till innan du köpte elverket. Går det inte att visa att felet fanns innan köpet så har du tyvärr inte rätt att kräva någon av de ovannämnda påföljderna för felet på elverket.

Om du kan visa på att felet fanns på elverket innan köpet ansvarar säljaren för felet då det bara har gått 2,5 år från köpet. På grund av att säljaren i din situation har nekat att skicka reservdelar till elverket, erbjudit dig hjälp med en reparation eller erbjudit en omleverans kan du ha rätt till andra åtgärder. Exempelvis kan du ha en rätt till prisavdrag för att beställa delarna hos en annan näringsidkare eller e.v rätt att få tillbaka pengarna för köpet genom att begära en hävning av köpet. Skulle inte näringsidkaren gå med på detta kan du alltid vända dig till ARN som kan pröva din fråga.

Om du vill få ett mer konkret svar på din fråga behöver du prata med en jurist som kan sätta sig in i samtliga aktuella omständigheter. Du kan boka en tid med en av våra jurister och få vidare rådgivning angående din fråga.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Fråga Juristen.

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.