Hej allihop! Jag behövde anlita bärgning vid tillfälle och bärgningsföretaget har nu skickat ut två fakturor. Den ena fakturan är korrekt och den finns det underlag för för den inträffade bärgningshjälpen men den andra fakturan anser jag vara felaktig då bärgningen aldrig ägt rum. Kan man kräva att få betalt för något som aldrig utförts?
Hej!
Tack för din fråga och att du just vänt dig till oss på Fråga Juristen!
För att besvara din fråga behöver man se till grundläggande köperättsliga principer.
Grundläggande principer för en fordran
Den grundläggandeprincipen för ett köpeavtal är att en viss prestation för utförs mot betalning. Om det inte finns en prestation som ligger till grund för fakturan har du ingen skyldighet att betala den.
Bestrida en faktura
Om du vill bestrida en faktura är detta lättast att göra skriftligen genom att kontakta företaget (ex via mejl) och ange att du bestrider fakturan och på vilken grund. I ditt fall blir detta på grund av att ingen tjänst har erhållits. I fall företaget skulle. Det är inte du som behöver bevisa att en fordran mot dig inte finns, utan det är företaget som har bevisbördan på att du har en skuld till bolaget. Antingen står företaget fast vid sitt krav eller så ger de med sig enligt ditt bestridande.
Slutlig rekommendation
Vi på Familjens Jurist har en konsumenträttsenhet, dit du kan söka hjälp om företaget fortfarande skulle vidhålla fakturan efter ditt bestridande. Du kan hitta mer information om detta här.
Hoppas du fått den hjälp du sökte, annars välkomnar jag dig att återigen skicka in en fråga till oss på Fråga Juristen.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.