Trafikskadan. Ansvarsbedömning: ”Vår försäkringstagare är ansvarig till skadan och ni har rätt till ersättning”.
Anmälan är gjord 170504. Dem kontaktar mej 170613. Bilen lämnas till reparation dagen efter, reparation är för dyrt. Tills idag har jag inte fått ersättning alls, det har gått 75 dagar, utan ersättning, jag har ingen bil, ingen ersättning, jag har kontaktat de via mejl, jag har pratat med min försäkringsbolag, dem kan inte hjälpa mej, jag vill att de tar sitt ansvar för ersättning av förlorade tid och kostnader den här har medför.
Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga!
Jag förstår din frustration över skadan och den uteblivna ersättningen. I ditt fall blir trafikskadelagen och försäkringsavtalslagen tillämplig. Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur du kan gå vidare i din situation.
Vad gäller enligt lagen?
Din bil har skadats, vi har därför en sakskada på bilen vilket regleras i 10 § 2 st trafikskadelagen. Ersättning utgår om bilen har varit i trafik och skadan orsakades av ett annat fordon genom vållande eller bristfällighet från dennes sida. Detta betyder att den andra föraren antingen har kört utan försiktighet eller att det föreligger något fel på den förarens bil. Ersättningen utgår från det fordonets trafikförsäkring.
Försäkringsbolagets främsta huvudförpliktelse är att betala ut ersättning, se 7 kap 1 § försäkringsavtalslagen. Enligt denna bestämmelse ska försäkringsbolaget utan dröjsmål vidta åtgärder för att reglera skadan. Skaderegleringen ska ske skyndsamt. Ersättningen ska senast betalas ut en månad efter att skadan anmäldes. Detta förutsätter även att den som söker ersättning ska ha kommit in med alla handlingar som försäkringsbolaget behöver för att utreda skadan. Det kan t.ex. vara kvitton, bilder på skadan eller liknande. Om försäkringsbolaget inte betalar ut ersättning i tid blir de skyldiga att betala dröjsmålsränta.
Vad gäller i ditt fall?
Eftersom ersättning utgår från det vållande fordonets trafikförsäkring är det detta försäkringsbolag som har kontaktat dig. Det är alltså inte ditt egna försäkringsbolag som ska ersätta dig för skadan. Du har fått ett beslut som säger att du har rätt till ersättning, eftersom att anmälan skedde 170504 skulle ersättningen betalas ut 170604, förutsatt att du har bidragit med det som krävs för att försäkringsbolaget ska kunna utreda skadan. En anledning till att du inte har fått ersättning än skulle kunna vara att försäkringsbolaget fortfarande väntar på uppgifter från dig. Eftersom skadan redan är reglerad och du är berättigad till ersättning skulle dessa uppgifter t.ex. vara bankuppgifter som krävs för att utbetalningen av ersättningen ska ske. Försäkringsbolaget ska i sådana fall ha meddelat dig om detta. Eftersom försäkringsbolaget inte kontaktade dig förrän 170613, föreligger redan här ett dröjsmål från deras sida. Viktigt att komma ihåg är att försäkringsbolaget inte hamnar i dröjsmål om det inte är deras fel att det tar tid. Felet kan t.ex. lika hos verkstaden där din bil ska repareras.
Hur kan du gå vidare?
Kontakta försäkringsbolaget igen och be om att få prata med skadereglerarens chef. Säg att du begär att få ut din ersättning eftersom det har gått mer än en månad nu. Om försäkringsbolaget är i dröjsmål, dvs. att dröjsmålet inte är på grund av dig eller verkstaden, har du rätt till dröjsmålsränta. Om det fortfarande inte händer något bör du kontakta klagomålsansvarig, be försäkringsbolaget att koppla dig till denna, klagomålsansvarig kan antingen vara en skadechef eller en kundombudsman.
Jag hoppas att du har fått vägledning i din fråga och att det löser sig med bilen.
Med vänliga hälsningar,
Sofia Berg
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.