Begäran hos migrationsverket om att avgöra ärende.
Jag fick avslag från migrationsverket på min begära om att få mitt ärende avgjort. Sedan överklagade jag beslutet hos migrationsdomstolen och fick ett bifall förra sommaren där det stod att "Ärendelaget är komplex och kan dessutom kräva kontakt med andra myndigheter. Ärendet kan komma att kräva utredningsåtgärder som gör att det tar längre tid än fyra veckor att avgöra ärendet. Migrationsverket ska istället föreläggas att avgöra ärendet snarast möjligt", men jag har tyvärr inte fått mitt ärende avgjort ännu. Vid kontakt med migrationsverket så fick jag reda på att mitt ärende har tilldelats en beslutsfattande handläggare. Vid varje tillfälle jag tar kontakt med handläggaren så uppger hon att hon väntar fortfarande på svar från andra myndigheter. Tillslut så har jag faktiskt gett upp och slutat med att fråga henne om mitt ärende. Sista gången jag haft kontakt med henne var i slutet på april detta år. Är det något mer man kan göra för att få slut på denna historia?
Hej och stort tack för att du vänder dig till oss med din fråga! Nedan följer en redogörelse för vad som gäller.
Begäran hos Migrationsverket om att avgöra ärende
En person kan skriftligen begära att Migrationsverket ska avgöra ett ärende som inte har inletts inom sex månader från det datum då personen ansökte om ärendet (förvaltningslagen 12 § första stycket).
En sådan begäran innebär att Migrationsverket inom fyra veckor från den dag då begäran kom in antingen ska avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran (förvaltningslagen 12 § första stycket).
Överklaga Migrationsverkets avslag på begäran om att avgöra ärende
Om Migrationsverket avslår begäran om att avgöra ett ärende kan beslutet överklagas (förvaltningslagen 41 §). Du kan läsa mer på Migrationsverkets hemsida om hur du överklagar.
Vad gäller i ditt fall?
Du har redan överklagat Migrationsverkets avslag på din begäran att avgöra ditt ärende och det finns därför inte mycket mer du kan göra än att vänta. Belastningen hos Migrationsverket verkar vara extra hög just nu (du kan läsa mer om detta här). Detta i kombination med att just ditt ärende verkar vara komplext innebär att Migrationsverket pga personalbrist m m inte kan fatta besut i ditt ärenden inom 4 veckor. Det är troligtvis därför som förvaltningsrätten har beslutat att ditt ärende ska avgöras ”så snart som möjligt”. Detta betyder att tidsramen på 4 veckor mer fungerar som ett mål, men att det kan ta längre tid än så innan Migrationsverket har en möjlighet att fatta ett beslut i ditt ärende.
Även om det inte finns mycket mer du kan göra för tillfället så hoppas jag ändå du känner att du fick lite klarhet i vad som gäller. Har du några fler funderingar är du välkommen med en ny fråga.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.