Hej! Det är såhär att jag bytte bil med en person. Vi möttes halvvägs och kollade/provkörde bilarna och allt såg bra ut. Vi skrev på ägarbyte och åkte hemåt, dagen efter skickar personen en bild till mig på en svart pöl på backen med texten "dehär kunde du inte ha missat, bilen läcker olja som ett soll." jag svarade att bilen inte har krånglat för mig och att jag inte visste något om detta. Jag får till svar att jag måste komma på en lösning på problemet annars tar hen detta vidare, jag svarar med att jag inte gett någon garanti, vi har inte skrivit något kvitto eller nånting, jag kan inte garantera att en 13år gammal bil som gått över 40tusen mil inte går sönder. Fick nu ett sms "nu har jag dig din råtta! Bara att betala när räkningen kommer hem". Är det inte hens ansvar att kolla upp bilen noga innan?.. Han klagar alltså på fel som ej fanns när vi bytte. Är det mitt ansvar att bilen inte går sönder efter affär? Måste jag stå för reparationskostnaderna på hans bil när jag inte visste om något av detta?
Hej och tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga!
Eftersom ni är två privatpersoner som ingått ett avtalsförhållande om att byta respektive bil så är köplagen (KöpL) tillämplig. Lagen tillämpas som sagt på förhållanden som är jämlika dvs. två privatpersoner eller två näringsidkare som gör affärer, 4§ KöpL.
Huvudregeln är att en vara i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning ska stämma överens med vad som följer av avtalet, 17 KöpL.
I 20§ KöpL stadgas köparens undersökningsplikt, dvs. hans skyldighet att undersöka varan och upptäcka eventuella fel och liknande. Om köparen senare, efter köpet, upptäcker fel i varan som är av sådan karaktär att den hade kunnat upptäckas vid undersökningen så kan inte köparen åberopa det som fel senare. Man har alltså undersökningsplikt på sådant som går att upptäcka. Alla fel som inte kunnat upptäckas vid köpet kan motsatsvis åberopas som fel och köparen kan begära avhjälpande o.s.v från säljaren.
I ditt fall tyder allt på att detta är ett sådant fel som bör ha märkts vid en ordenlig undersökning. Han skriver dessutom själv ”detta kunde du inte missa, det läcker ju” det tyder i sig på att då skulle ju han själv behövt upptäcka det i sin undersökning. Sammantaget tyder i princip allt på att du inte kommer kunna hållas ansvarig för läckaget. Bestrid samtliga fakturor som kommer och behöver du mer hjälp kontakta gärna någon av våra jurister här på Familjens jurist.
Mvh,
Asal Gohari
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.