Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Pristillägg - Konsumenttjänstlagen

Hej.
Vi har precis renoverat skorstenar och kakelugn på löpande faktura. Problem uppstod vid sättning av kakelugnen och vi kom överens med hantverkarna att vi ej behövde betala för arbete eller material för kakelugnen.

När fakturan sedan kommer så har de lagt på 15% på offerten som skulle inkludera kakelugnen för extra arbete med skorstenarna. Så priset blir i slutändan lika stort som om kakelugnen skulle bli korrekt utfört.

Vad kan man göra åt detta? Vi har en tidigare offert där man kan se att kakelugnen skulle kosta ungefär 30000:-

Rådgivarens svar

2018-08-27

Hej och tack för att ni vänder er till Fråga Juristen med er fråga!

Reglerna som gäller hittar ni i konsumenttjänstlagen (KtjL).

Priset enligt KtjL

I första hand skulle jag rekommendera er att föra en diskussion med hantverkarna för att se om något har blivit fel, d.v.s att de har glömt att göra prisreduceringen ni kom överens om.

Priset ska följa vad som har avtalats (KtjL 36 § 1 st). Enligt andra stycket i samma paragraf får näringsidkaren (hantverkarna) inte överstiga det uppgivna priset med mer än 15 %, om en ungefärlig prisuppgift har getts från början. Men ni är aldrig skyldiga att betala mer än vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande

För att få reda på om priset är skäligt och varför ett tillägg på 15 % har gjorts har ni rätt att begära ut en specificerad räkning (KtjL 40 §).  Av den specificerade räkningen ska ni kunna bedöma det utförda arbetets art och omfattning.

De kan alltså ha rätt att lägga till 15 %, om de kan redovisa för det extra arbetet.

Det kan vara så att ni har rätt till prisavdrag (KtjL 21 §) med hänsyn till de problem som uppstod vid sättningen av kakelugnen, eller att de gick med på att avhjälpa felet (KtjL 20 §) när ni kom överens om att ni inte skulle betala för det. Tyvärr kan jag inte ge något säkert svar på det utifrån informationen i frågan.

Sammanfattning

Hantverkarna kan ha rätt att lägga till 15 % på priset, men de måste kunna redovisa för det i en specificerad räkning. Det verkar som att ni kom överens om att de skulle avhjälpa felet som uppstod vid sättningen av kakelugnen, i sådant fall får den tid som lagts ned på avhjälpandet inte medföra någon kostnad för er.

  1. Ta diskussionen med hantverkarna för att se om något blev fel – Det kan vara ett hederligt misstag från deras sida.
  2. Begär en specificerad räkning – Finns det en anledning till de extra 15 %?
  3. Om anledningen är avhjälpandet är det en ogiltig anledning då avhjälpande ska ske utan extra kostnad för konsumenten.

Jag hoppas att mitt svar har gett er lite klarhet i situationen. Om ni undrar över något i svaret kan ni använda kommentarsfunktionen. Undrar ni över något helt annat är ni varmt välkomna att skicka in en ny fråga.

Vill ni ha vidare hjälp i ärendet skulle jag rekommendera att ni vänder er till en av våra jurister. Det kan ni göra via den här länken.

Mvh

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.