Hejsan! Har köpt en husvagn som det visat sig vara fukt i efter köp men ändå fukttestad av auktoriserad verkstad! Vad kan jag göra för att få ersättning till det som måste åtgärdas?
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur du kan gå vidare i din situation.
Tillämplig lag
Av frågan framgår inte om du har köpt husvagnen av en privatperson eller ett företag. I svaret nedan kommer jag att utgå ifrån att du har köpt husvagnen av ett företag. I första hand gäller det som står i avtalet mellan dig och företaget och i andra hand gäller reglerna i konsumentköplagen.
Konsumentköplagen
En vara ska i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Det innebär att husvagnen ska vara i avtalsenligt skick, det vill säga motsvara vad du och säljaren har kommit överens om. Varan ska anses felaktig om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, 16 § konsumentköplagen. Säljaren har alltså en upplysningsplikt gentemot köparen. En vara anses vara felaktig om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet, 19 § konsumentköplagen.
Köparen måste reklamera felet till säljaren, det vill säga lämna ett meddelande om att det är fel på varan. Reklamationen ska göras inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid, 23 § konsumentköplagen.
Om varan anses vara felaktig har köparen rätt att åberopa ett antal påföljder. Köparen får kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet, häva köpet, kräva skadestånd eller hålla inne med betalningen.
I ditt fall och rekommendation
Om du anser att husvagnen är felaktig bör du i första hand reklamera felet till säljaren. I samband med reklamationen kan du berätta att husvagnen är fukttestad av en auktoriserad verkstad och beskriva vilka åtgärder du önskar att säljaren ska vidta. Om du och säljaren inte kan komma överens kan du ta kontakt med Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). ARN är en myndighet som prövar olika konsumenttvister. Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av en konsument. ARN:s beslut är en rekommendation om hur tvisten bör lösas men majoriteten av företagen väljer att följa det som står i besluten. Det är kostnadsfritt att vända sig till ARN. Mer information finner du på ARN:s hemsida.
Familjens Jurist kan hjälpa till i konsumenttvister. Juristerna på Familjens Jurist kan förklara vilka rättigheter du har som konsument och vad som är viktigt att tänka på om du hamnar i en tvist med ett företag. Mer information finner du på Familjens Jurist hemsida.
Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.