Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Konsumenttjänst - Betalning av tilläggsarbete och ändringar

Hej. Jag har hantverkare hemma och innan dom startade så kom vi överens om att jobbet skulle vara löpande men vi fick ett tak-pris på 60-70 000kr på sms och sen en dag ringer han och vill delfakturera vilket va okej men nu har han skickat en faktura till och då har beloppet passerat 80 000kr utan att vi blivit meddelade om detta. När jag då säger att detta är inte det pris vi kom överens om då svarar han bara men det är löpande och det är massa ändringar, ändringar som gjorts utan att upplysa oss om dom och andra där hantverkaren sagt att det antingen blir billigare eller att det inte blir någon skillnad i pris.
Och dessutom menar han nu helt plötsligt att priset han gav mig på sms var ex.moms men det har han aldrig sagt och när jag bett om pris har jag hela tiden frågat vad kommer det att kosta oss.
Vad ska jag göra och vad är det som gäller rent juridiskt?

Rådgivarens svar

2019-07-29

Hej! Stort tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga.

Konsumenttjänstlagen 
När man som privatperson anlitar ett företag att utföra en tjänst regleras detta av konsumenttjänstlagen (KtjL), således är lagen tillämplig i ert fall. Konsumentlagstiftningen har ett syfte att skydda privatpersoner dvs. konsumenter och därför är alla avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten, i jämförelse med lagen, utan verkan. När man anlitar ett företag att utföra en tjänst ska tjänsten utföras fackmannamässigt samt att företaget ska ta tillvara på konsumentens intresse genom att samråda med denne, enligt 4 § KtjL. 

Om tjänsten påbörjats och det sedan visar sig att priset för tjänsten är betydligt högre än vad konsumenten räknat med ska företaget som utför tjänsten underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar. Om företaget inte får tag på konsumenten inom rimlig tid ska företaget avbryta påbörjat arbete, enligt 6 § KtjL. Om företaget ignorerar detta och det finns starka skäl till att anta att konsumenten avstått eller avbeställt tjänsten så har företaget inte rätt till större ersättning än vad han skulle haft, enligt 7 § KtjL. Om företaget som utför tjänsten inser att dem behöver göra tilläggsarbete så gäller samma sak som ovan dvs. att konsumenten informeras om tilläggsarbetet innan det utförs. När företaget som utför tjänsten lämnat en ungefärligt prisuppgift får inte det uppgivna priset överstigas med mer än 15%, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg pga. tilläggsarbete, se 36 § och 38 § KtjL. 

Sammanfattning 
Hantverkarfirman som du anlitat att utföra ett arbete hos dig bör ha meddelat dig angående aktuella ändringar i arbetet då de har/kan påverkat priset. Hantverkaren borde då ha meddelat dig innan ändringarna gjordes och då i samråd med dig beslutat om eventuella ändringar. Nu utförde hantverkarna ändringar utan att samråda med dig huruvida du ville ha dessa tilläggsarbeten utförde samt om du godkände ändringarna. Det är således möjligt att hantverkarna inte har rätt till ersättning för ändringarna som gjorts. Då ni kommit överens om ett pris (maxtak) skulle detta kunna ses som att hantverkaren lämnat ett ungefärligt pris. Hantverkaren kan då inte begära ett pris som överstiger det ursprungliga priset med mer än 15%. Om man räknar med ett pris på 70.000kr så blir 15 % 80.500kr vilket innebär att hantverkarna inte överstigit denna gräns. Om istället räknar med 60.000kr så blir 15% 69.000kr och hantverkaren har överstigit gränsen. Ett exakt svar för om gränsen har överstigits är svårt att ge eftersom det beroende på exakt vad ni kommit överens om samt alla övriga omständigheter i fallet. Det som är uppenbart är att hantverkaren brustit i sin kommunikation såväl gällande utförande av arbetet som för priset. Det finns en möjlighet att hantverkaren inte har rätt till att få betalt för den del som översteg priset ni kommit överens om. 

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga! Om du behöver mer hjälp så är du varmt välkommen att kontakta en av våra familjejurister här. 

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.