Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Kan jag häva ett tv-abonnemang om en underleverantör inte presterar sin del?

Jag har nyligen tecknat avtal om ett 24 månaders parabolabonnemang med ett företag. Företaget har ännu inte kunnat leverera tjänsten (installatören har inte satt upp parabolen). Orsakerna har varit: 

1. Den firma företaget använder för installation hörde aldrig av sig för att boka tid. Jag fick höra av mig till företagets support och fick därefter själv ringa installatören för tidsbokning. 

2. Installatören kom inte den utsatta tiden och ingen meddelade mig. Jag skickade flera mail samma dag till installatören och försökte ringa men då hade de stängt. Efter flertalet mail till installatören svarade de efter att de "tyvärr inte kunde komma". Jag skickade samtidigt mail till abonnemangsföretagets support för att få dem att ta ansvar för sin underleverantörs bristande behandling av mig, också med svar först flera dagar senare som hänvisar helt till installatören. 

Jag undrar två saker: 

1. Kan abonnemangsföretaget med fog hänvisa mig i ansvarsfrågan till underleverantören installatören eller har de ett ansvar gentemot mig att se till att min tjänst levereras i sin helhet? Till saken hör att jag hänvisats till den installatör de avtalat och att jag följt alla företagets instruktioner från början. 

2. Är det som hänt en giltig orsak för mig att häva det ingångna avtalet med företaget?

Rådgivarens svar

2020-07-24

Tack för att du vänder dig till oss med din fråga. Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur ni kan gå vidare i er situation.

Generellt kring avtal tecknade på distans

Av din fråga framgår inte var avtalet har tecknats, men då det rör sig om en tv-leverantör tolkar jag det som att du har tecknat avtalet antingen online eller via telefon. När detta görs gäller distansavtalslagen. Enligt distansavtalslagen har konsumenten en ångerfrist på 14 dagar. 

Generellt om avtal

När en person ingår ett avtal med ett företag kan flertalet olika lagar gälla beroende på vad avtalet gäller. Rör det sig till exempel om arbete på hus gäller konsumenttjänstlagen, medan konsumentköplagen gäller om en person köper en vara av ett företag. På bred front gäller även avtalslagen. Den reglerar hur avtal ingås, vilka som är parter, vad oskälighet i avtalet kan vara och så vidare. Därutöver gäller själva avtalsvillkoren, det vill säga det som konsumenten och företaget kommit överens om. Det råder avtalsfrihet i Sverige, vilket innebär att man typiskt sett kan avtala om annat än vad som står angivet i lag. Däremot får avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten i förhållande till vad som står i lag typiskt sett ingen verkan. 

I ditt fall

Du har ingått ett avtal med abonnemangsföretaget om att teckna ett tv-abonnemang som löper i 24 månader. Då installatören inte installerat parabolen vill du häva avtalet. Avgörande för frågan är vad som står i avtalet. Om avtalsvillkoren anger att du som konsument behöver arrangera installationen av parabol för att abonnemanget ska fungera, gäller detta. Om avtalet däremot inte berör detta, utan snarare inkluderar att parabolinstallationen tillhandahålls av företaget, eller en underentreprenör av detta, kan företaget inte hänvisa till en annan part än den du har avtalat med. 

Om beställningen gjordes de senaste 14 dagarna kan du ångra köpet utan särskild orsak enligt distansavtalslagen. Om parabolen ingår i köpet kan då även ångra köpet enligt distansavtalslagens 2 kap 12 § 2 st. Enligt nämnd bestämmelse kan nämligen ett köp ångras i sin helhet senast 14 dagar efter att den senaste varan levererats.  

 Rekommendation

Då jag inte vet vad som står i avtalsvillkoren kan jag inte med precision säga vad som gäller. Jag råder dig istället att läsa avtalsvillkoren för att bringa klarhet i vad som gäller rörande installationen av parabolen. Om du anser att det är företaget som ansvarar för installationen bör du kontakta företaget igen. 

Om du behöver hjälp med att ångra köpet eller reklamera en vara kan Familjens jurist hjälpa dig med detta.


 

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.