Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Har en bilhandlare rätt att kräva återköp istället för att laga bilen?

Har en bilhandlare rätt att kräva återköp istället för att laga bilen? Jag har köpt en bil och vill inte låta bilhandlaren göra ett återköp utan föredrar att få bilen lagad.

Rådgivarens svar

2021-10-15

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur du kan gå vidare i din situation.

Konsumentköplagen

Lagen gäller för köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument, 1 § konsumentköplagen. Eftersom du har köpt bilen av en bilhandlare, gäller konsumentköplagen i ditt fall.

Bilen ska vara i avtalsenligt skick, det vill säga motsvara vad köparen och säljaren kommit överens om muntligt eller skriftligt. Bilen anses exempelvis vara felaktig om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. Fel föreligger även om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, 16 § konsumentköplagen. Köparen måste reklamera felet till säljaren inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid, 23 § konsumentköplagen. Köparen har rätt att kräva avhjälpande, prisavdrag, häva köpet eller begära skadestånd.

Påföljder

Köparen har i första hand rätt att kräva att bilhandlaren lagar bilen s.k. avhjälpande eller företar omleverans om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren ska särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen. Avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne, 26 § konsumentköplagen. Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet, 28 § konsumentköplagen. Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom, 29 § konsumentköplagen. Köparen kan kräva skadestånd för skada, till exempel utgifter för telefon, porto, bärgning av bil eller taxiresor, 30 § konsumentköplagen.

I ditt fall och rekommendation

I första hand ska bilhandlaren laga bilen, men detta förutsätter att lagningen kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Om det visar sig att det blir för dyrt att laga bilen eller om bilhandlaren har försökt att rätta till felet flera gånger, kan andra påföljder komma i fråga. Dessa är prisavdrag, hävning eller skadestånd.

Om du behöver ytterligare rådgivning, är du välkommen att kontakta Familjens Jurist. Familjens Jurist har stor kunskap och erfarenhet inom konsumenträtt. Mer information finner du på https://www.familjensjurist.se/vara-tjanster/konsumentratt/.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.