Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Förlust efter finansiell rådgivning

Hej. Jag och min man gick till en bankrådgivare för 10 år sedan för att få investeringsråd. Vi var väldigt tydliga med att placeringarna skulle vara säkra. Kapitalinsatsen fick absolut inte minska i värde. Vi fick rådet att investerade i så kallade strukturerade produkter, en försäkringslösning i utlandet, Orion star samt LFS invest 4. Pengarna skulle låsas i 10 år och ge en ökning på 11%. Nu 10 år senare har värdet på de insatta pengarna på Orion star minskat med två tredjedelar. Pengarna på LFSInvest4 har idagsläget inget värde alls, men vi vet inte hur det går. 
När vi tecknade försäkringarna skrev vi på många sidor med krånglig text på engelska. Det är lätt att vara efterklok men vi känner oss grundlurade och har förlorat miljonsummor. Finns det något vi kan göra? Finns det något sätt att få tillbaka kapitalet? Finns någon hjälp att få?  

Rådgivarens svar

2018-10-19

Stort tack för att du vänder dig till oss med din fråga! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur ni kan gå vidare i er situation.

Finansiell rådgivning

Det är inte möjligt att få tillbaka kapitalinsatsen eller kräva skadestånd endast för att man har gjort en dålig investering. Den finansiella marknaden är oförutsägbar och ingen investering är garanterad att inte gå med förlust (se bara finanskriserna under 90- och 00-talen). För den sakens skull är man inte helt rättslös när man har anlitat finansiell rådgivning.

Som jag har tolkat det så har ni investerat privat och inte genom någon form av näringsverksamhet. I sådana fall är lagen om finansiell rådgivning till konsumenter tillämplig. För att kräva skadestånd från en finansiell rådgivare krävs dock att man kan bevisa att rådgivaren har orsakat förmögenhetsskadan uppsåtligen eller av oaktsamhet. Den högsta formen av uppsåt är att målet med rådgivarens rådgivning var att ni skulle förlora pengar. Den lägsta formen av oaktsamhet är att rådgivaren har avvikit från de krav som lagen ställer på finansiella rådgivare:

Näringsidkaren skall i sin rådgivningsverksamhet iaktta god rådgivningssed och med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen. Näringsidkaren skall anpassa rådgivningen efter konsumentens önskemål och behov samt inte rekommendera andra lösningar än sådana som kan anses lämpliga för konsumenten.

Näringsidkaren skall avråda konsumenten från att vidta åtgärder som inte kan anses lämpliga med hänsyn till konsumentens behov, ekonomiska förhållanden eller andra omständigheter.

Skadeståndskrav måste dock riktas mot näringsidkaren inom "skälig tid" (enligt ett rättsfall är 16 månader för lång tid) från det att skadan uppstår, med en bortre gräns på tio år efter rådgivningstillfället.

Rekommendation

Då jag inte har någon kunskap om de ekonomiska lösningar som er rådgivare presenterade kan jag inte uttala mig om huruvida de är olämpliga med hänsyn till era önskemål. Anser ni att rådgivningen stred mot ovan citerade krav, så har ni möjlighet att kräva skadestånd.

Det verkar dock som att ni har väntat för länge, dels efter rådgivningstillfället, dels efter att skadan uppstod, för att fortfarande ha rätt att rikta krav mot banken.

Om ni väljer att försöka få era pengar tillbaka så har konsumenternas.se (Konsumentverket, Finansinspektionen och branschorganisationerna) en bra punktlista på hur man ska gå tillväga. Först kontaktar ni rådgivaren, därefter den klagomålsansvariga på banken. De är skyldiga att informera er om era rättigheter att föra processen vidare, antingen genom Allmänna reklamationsnämnden eller allmän domstol.

Jag hoppas att ni har fått klarhet i regleringen av finansiell rådgivning. Om det är något jag har förklarat otydligt eller om det finns någon omständighet som jag inte har tagit hänsyn till så är ni välkomna att ställa en ny fråga.

Med vänlig hälsning,
Helmer

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.