Vi har köpt en husvagn som läckte vatten från taket på toan när vi satte igång vattensystemet. Det visade sig att säljaren inte hade tömt systemet ordentligt vilket medförde skador på rören. Säljaren vägrade pruta med vagnen trots att det var några småfel som vi ansåg borde sänka priset. Det gör mig ännu mer irriterad, att vi fick betala uppemot 200 000 för en 15 år gammal vagn och ändå är det sådant stort fel. Har jag några rättigheter i detta fall eller får jag ”skylla mig själv”?
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen!
Din fråga handlar om köp av begagnade varor. Jag kommer därför att gå igenom relevanta bestämmelser i köplagen (KöpL). Eftersom du har köpt husbilen av en privatperson och inte en näringsidkare gäller inte konsumentköplagen i detta fall. Jag kommer först allmänt förklara vad som gäller för köp av begagnade varor sedan avsluta med en rekommendation.
När man köper en vara ska den överensstämma med vad som har avtalats om i fråga om art och kvalitet m.m. (17§ KöpL). När man köper något begagnat brukar varan oftast säljas i ”befintligt skick”. Detta innebär att man inte kan förvänta sig samma kvalitet som om varan är helt ny, varför det blir extra viktigt för köparen att undersöka varan.
Bara för att varan säljs i befintligt skick betyder inte det att säljaren friskriver sig alla fel. Det finns fortfarande fall då varan kan anses vara felaktig (19§ KöpL). Varan anses felaktig om:
Köpare har en undersökningsplikt som påverkar vilka fel som denne kan åberopa. Köparen kan nämligen inte åberopa sådana fel som denne måste ha känt till vid köpet (20§ KöpL). Om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte gör det förfaller även din rätt att göra felet gällande (20§ KöpL). Så kallade dolda fel, sådant som inte går att upptäcka vid undersökning, går därmed att åberopa.
Jag kommer nu att gå igenom vad som gäller i din situation. Utifrån din fråga och min bristande kunskap om husbilar är det oklart huruvida detta fel är ett sådant som du bör ha uppmärksammat vid en undersökning. Det låter emellertid som att det kan vara fråga om ett dolt fel som är av sådan art som gör att varan är i väsentligt sämre skick än du kunnat förutsätta, med tanke på priset. De småfel som du beskriver låter dock mer som sådana fel som omfattas av er undersökningsplikt.
För att sammanfatta situationen så är det möjligt att det är fråga om ett dolt fel som ger dig som köpare vissa rättigheter som avhjälpande, hävning och skadestånd för att nämna några. Min rekommendation är därför att i första hand kontakta säljaren igen och gör en skriftlig reklamation, då det måste ske inom skälig tid (32 § KöpL). Är felet ett sådant som går att avhjälpa har du eventuellt rätt att kräva att säljaren reparerar skadan kostnadsfritt (34 § KöpL). Om felet inte går att avhjälpa eller att säljaren inte gör detta inom skälig tid kan du i stället eventuellt kräva prisavdrag som motsvarar felet (37 § KöpL). Är felet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren insåg eller borde ha insett det kan hävning aktualiseras (39 § KöpL).
Om du vill få ett mer konkret svar på din fråga behöver du prata med en jurist som kan sätta sig in i samtliga aktuella omständigheter. Du kan boka en tid med en av våra jurister genom att följa denna länk. Jag hoppas att detta svar har varit till hjälp!
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.