Hej !
Vi har bokat hotell i Lofoten i juli . När Vi skulle boka av pga Corona pandemin skulle vi bara få tillbaka ca 2000kr av 6500kr. Min fråga är får man inte tillbaka hela summan? Vad jag förstår får vi inte komma in i Norge då (vi vill inte heller det).
Hej och stort tack för att du vänder dig till oss med din fråga!
Rätt att få pengarna tillbaka vid avbokning på grund av Coronaviruset
Det finns ingen generell lagstadgad rätt att ångra köp av flyg, hotellboende, lokaler eller fotograf m.m med hänvisning till en händelse som coronaviruset. Möjligheten att få tillbaka pengar vid avbokning är således beroende av hur varje enskild avtalsförbindelse är utformad. Villkoren kan se olika ut för olika typer av tjänster.
Paketreselagen
För tillfället avråder UD från alla icke nödvändiga utlandsresor. Avrådan gäller till och med 14 april och omfattar resor till alla länder. Om ni har bokat en paketresa kan ni vara skyddade av paketreselagen. Vid köp av en paketresa, dvs. bokning av flyg och boende samtidigt på en och samma försäljningsställe, tillämpas reglerna i Paketreselagen. Paketreselagen är tvingande till förmån för resenären och innebär att resenären har rätt att avboka/avbeställa sin resa innan påbörjad resa enligt 3 kap. 1 § paketreselagen.
Force majeure kan vara en grund för rätt till återbetalning
När avbokningen beror på händelse utanför er kontroll finns det även ett juridiskt begrepp som kallas för force majeure. Begreppet innebär i princip att händelser bortom egen kontroll öppnar upp för en möjlighet att avvika från vad som avtalats, trots att det egentligen utgör avtalsbrott. Det är inte säkert att ni kan hävda detta i er rätt ifall men jag rekommenderar att ni utreder möjligheten genom att granska villkoren för er bokning.
Hur ni kan gå vidare med ert ärende
Det är avtalet mellan er och researrangören/flygbolaget som styr era rättigheter och skyldigheter. Tyvärr har inte jag information om avtalsvillkoren i ert enskilda fall varför mitt svars omfattning tyvärr begränsas i detta avseende. Jag rekommenderar er att läsa igenom de villkor som gäller för er bokning. Ni kan även utreda om er bank eller kreditkortsutgivare har någon form av försäkring som täcker denna typ av händelser. Om ni betalat för tjänsterna med ett betalkort kan ni i vissa fall få pengar tillbaka den vägen.
Jag hoppas att ni har fått svar på er fråga. Om ni har några ytterligare funderingar så är ni välkomna att återkomma till oss med en ny fråga. Ni kan förslagsvis läsa igenom villkoren i er bokning och återkomma till oss med ytterligare information, så har vi möjlighet att göra en mer nyanserad utredning av er situation.
Bästa hälsningar,
Jessica Khönig
Jurist
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.