Hej!
Vi håller på med en dödsboanmälan och behöver för att kunna lämna in denna till kommunen ett kontoutdrag från Swedbank på kontotransaktioner som skett från dödsdatum fram till idag.
Eftersom Swedbank inte har något kontor i Borås där vi bor hänvisar de oss till Göteborg. Min fru som är enda arvingen är sjuk och har ingen möjlighet att resa till Göteborg för detta. Fullmakten som hon kan skriva för att jag ska ha möjlighet att företräda dödsboet gäller inte förrän bouppteckning/dödsboanmälan är inskickad.
Situationen som uppstått innebär att jag inte kommer vidare och önskar råd på hur jag skall gå till väga.
Eftersom Swedbank med automatik skickar ut en Kapital- och saldobesked över samtliga förehavandena till dödsboet så tycker jag att man borde kunna skicka ut ett kontoutdrag till den registrerade dödsboadressen, men så är inte fallet enligt banken. Om det krävs så mycket sekretess borde de väl kunna skicka kontoutdraget via rekommenderat brev.
Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din frågeställning!
Som du har förstått så kan dödsbodelägare få ut kontouppgifter från banken. Problemet som jag förstår det i ditt fall är att din fru inte kan åka till banken för att begära ut dessa.
Din fru kan faktiskt, trots att du skriver att det inte går, skriva en fullmakt till förmån för dig. Det är inte ett krav att dödsboanmälan eller bouppteckning ska ha skett. Om så vore fallet skulle inte t.ex. juristerna på Familjens jurist inte kunna begära ut uppgifter från banken, då dessa förlitar sig på just fullmakt.
Jag rekommenderar således att din fru skriver en fullmakt till dig. Denna bör kompletteras med dels ett dödsfallsintyg från skatteverket som styrker att din fru är dödsbodelägare, dels din frus legitimation och underskrift. Om du ordnar detta så kommer banken inte neka dig att begära ut kontouppgifterna.
Vill du ha fortsatt hjälp i detta ärende, eller har du andra funderingar, är du välkommen att återkomma till oss här alternativt boka tid med en jurist via denna länk.
Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Med vänlig hälsning
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.