Hoppa till innehållet
Bostad & Fastighet

Reklamation av felaktig tjänst

Vad gör man om det är fel på tjänst men tjänsteutföraren inte gör något åt det?

Rådgivarens svar

2021-09-19

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga!

Gällande tjänster som en näringsidkare utför åt en privatperson aktualiseras reglerna i konsumenttjänstelagen, 1 §.

 

Felaktig tjänst

En tjänst anses vara felaktigt om resultatet inte är fackmässigt utfört. Detta innebär att arbetet utförs fackmässigt betyder att resultatet ska motsvara det som förväntas av en kunnig och seriös yrkesperson. Arbetet ska således inte avvika från vad en konsument har rätt att kräva när det kommer till professionellt utförande och material. Fel kan föreligga om tjänsten utförts fackmässigt men tjänsten ändå inte stämmer överens med vad som avtalats mellan säljaren och köparen av tjänsten. Tjänsten anses även vara felaktig om tjänsten om säljaren av tjänsten gett ut en garanti för resultatet och resultatet sedan försämras under garantitiden.

 

Reklamation

Köparen ska informera den som utfört tjänsten att konsumenten upptäckt felaktigheter, reklamera (17 § konsumenttjänstlagen), helst så snart som möjligt. För arbete på mark, byggnader och andra fasta saker (t.ex. renoveringsarbete, målning, takbyte etc.). En konsument måste klaga inom rimlig tid från att hen upptäckte felet. Vad som är en rimlig tid beror på vad det är för typ av fel och kan inte bestämmas i förväg. Om man reklamerar inom 2 månader anses det dock alltid inom rimlig tid, men beroende på felet kan det vara längre tid från upptäckten.

 

Om företaget inte vill ersätta skador

Du behöver kunna bevisa vilka skador som företaget har orsakat. Säkerställ att du till exempel har bilder som tydligt visar skadorna. Utöver att ha dokumenterat skadorna behöver du kunna visa att du har ställt krav på att företaget ska ersätta skadorna. Tänk alltså på att hålla kontakten med företaget skriftligen, till exempel via mejl eller sms. Går det att reparera skadorna kan det också vara bra att du kan visa någon form av underlag, till exempel en offert, som visar vad det kan kosta att utföra reparationerna.

 

Om du vill få ärendet prövat

Om du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN bedömer ditt ärende och lämnar en rekommendation om hur tvisten ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer. Det kostar inget att få ditt ärende prövat av ARN. En normal handläggningstid är cirka 6 månader. I vissa fall kan det gå fortare, och i andra fall tar det längre tid.

Om ARN inte kan pröva ditt ärende eller om företaget inte följer ARN:s rekommendation har du möjlighet att ta tvisten till domstol. Du ska vända dig till tingsrätten med din tvist. Till skillnad från att göra en anmälan till ARN kostar det pengar att lämna in en ansökan till domstol.


Din situation

Från din fråga förstår jag det som att du redan reklamerat felet till det bolag som utfärdade tjänsten. Eftersom du inte verkar få kontakt med bolaget är ett alternativ att ta ärendet till ARN. De flesta företag väljer att följa ARN:s rekommendation, men för de fall bolaget inte skulle göra det som du är rädd för finns också alternativet att gå till tingsrätt. Är du osäker på om du ska vända dig till domstol, eller om du behöver hjälp med att driva ditt fall, kan du ta hjälp av en jurist. Du kan boka tid med våra duktiga jurister på Familjens Jurist för att få rådgivning om vidare du borde vända dig till domstol eller om du bestämmer dig för att göra det, för att driva processen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Uppkommer ytterligare funderingar så får du gärna återkomma till oss på Fråga Juristen med en ny fråga.

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.