Fel i fastighet

Att köpa en fastighet är för många den största affären i livet. Det är mycket praktiskt att tänka på och ibland så kan fel i fastigheten upptäckas efter att köpet genomförts. Det kan vara svårt att veta vilka rättigheter och skyldigheter köpare och säljare har. Med din juridiska rådgivning via hemförsäkringen eller Jurisförsäkring kan du få juridisk rådgivning om fel i fastighet.

Glöm inte att meddela säljaren att du upptäckt ett fel

Om du köpt en fastighet och upptäcker att något är felaktigt måste du så snart som möjligt meddela säljaren att du upptäckt ett fel (detta meddelande kallas reklamation).

Reklamation bör vara skriftlig, antingen genom ett e-postmeddelande eller brev (annars blir det svårt att bevisa att du reklamerat i rätt tid). Reklamationen måste innehålla en beskrivning av vad felet består av, och att du som köpare håller säljaren ansvarig för felet. Reklamationen behöver inte innehålla ett ersättningsanspråk i kronor och ören men det är viktigt att du meddelar att du tänker återkomma med ett anspråk lite längre fram.

Om säljaren erbjuder sig att åtgärda felet är det bra att känna till att jordabalken, vilken reglerar köpare och säljares ansvar inte ger säljaren någon lagstadgad rätt att avhjälpa felet. Om säljaren frivilligt erbjuder sig att åtgärda ett fel kan det många gånger vara värt att överväga ett sådant erbjudande, även om rätten att få ersättning från säljaren inte påverkas om du tackar nej till ett erbjudande om avhjälpande från säljaren.

Olika typer av fel

Ett fel behöver inte nödvändigtvis vara fysisk (exempelvis en fuktskada i källaren) utan kan även bestå av att bostaden är mindre än vad som avtalats. Eller för den delen att det finns ett servitut som säljaren inte upplyst dig som köpare om.

Hur avgör man om säljaren är ansvarig för felet

Något förenklat kan man sammanfatta bedömningen såhär:

Om fastigheten inte stämmer överens med vad en köpare kan förvänta med tanke på fastighetens ålder och skick, eller om fastigheten inte stämmer överens med vad som avtalats finns det sannolikt ett fel i bostadsrätten. Men tänk på att sådant som borde ha upptäckt vid undersökningen inför köpet inte kan klassas som ett fel, felet måste alltså var “dolt”.

För att köparen ska ha rätt till ersättning krävs det dessutom att felet påverkar värdet av fastigheten i tillräcklig utsträckning. En droppande kran (som kan lagas för någon tusenlapp) i en fastighet som sålts för flera miljoner anses inte som något fel eftersom felets värde då är allt för marginellt för att ge rätt till ersättning.

Innan du kontaktar oss

Det första du kan göra är att säkerställa att du reklamerat felet till säljaren. Du kan även kontakta en besiktningsman eller annan expert (exempelvis en elektriker) för att säkerställa omfattningen av felet.

Vad kan vi hjälpa dig med genom din försäkring?

I din juridiska rådgivning via hemförsäkringen eller Juristförsäkring ingår en utförlig analys av ditt ärende och bedömning av om du skulle kunna ha framgång med ditt ärende, om du är säljare kan vi givetvis bedöma om köparen har ett välgrundat krav.

Sommarstuga med flaggstång