Kontakta oss
0771-771 070
Kontakta oss
0771-771 070
Sidförslag
    Kontor
      Medarbetare

        Kan vi få tillbaka pengarna om studentfirandet är inställt?

        Just nu finns det många ledsna gymnasiestudenter som fått sitt studentfirande inställt på grund av coronakrisen. Efter att regeringen gick ut med förbudet om allmänna sammankomster med fler än 50 personer, är det många skolor som valt att ställa in. Beslutet har också gjort att många gymnasieklasser behövt avboka både studentskivor och flak. Men vad gäller egentligen vid avbokningar av studentflak? Och kan man lämna tillbaka sin studentmössa om den ändå inte ska användas? Vår konsumentexpert Oscar Coronel hjälper oss att få koll på läget.

        Kan vi få tillbaka pengarna om vi avbokar vår studentskiva eller vårt studentflak?

        – Om klassen har rätt att få tillbaka delar eller hela beloppet beror på avtalsvillkoren och omständigheterna i just ert fall, säger Oscar Coronel. Coronakrisen utgör extraordinära omständigheter och det kan innebära att klassen har rätt att få tillbaka hela beloppet. Men såvitt jag vet är frågan inte prövad ännu, varken i ARN eller i domstol.

        Vad händer om arrangören inte vill betala tillbaka pengar?

        – Om arrangören inte vill återbetala er något kan ni vända er till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. ARN prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare, och en gymnasieklass som ingått avtal med ett företag bör kunna få tvisten prövad i ARN. Den som står på avtalet får då göra anmälan för att få er tvist prövad. Om det är så att hela klassen står på avtalet kan det behövas en fullmakt från de andra i klassen.

        Kan jag lämna tillbaka min studentmössa?

        – Ja och nej. Om du har köpt en mössa utan egen brodyr har du 14 dagars ångerrätt från det att du mottog mössan. Detta gäller även om du har gjort din mössa personlig genom att välja mellan förvalda färger, symboler och andra detaljer som leverantören erbjuder. Har du däremot broderat in ditt namn eller din klass, har du ingen rätt att lämna tillbaka den om inte företaget tillåter det i sina villkor om öppet köp.

        Kan jag lämna tillbaka en studentpresent?

        – Om du köpt en present på nätet har du vanligtvis 14 dagars ångerrätt från det att du tog emot varan. Om du däremot köpt presenten i en fysisk butik gäller butikens egna villkor om eventuellt öppet köp. Någon rätt att få tillbaka pengar finns inte vid köp i en fysisk butik, utan du kan behöva acceptera att få ett presentkort eller tillgodokvitto istället om det är butikens villkor.

        oscar coronel.jpg

        Oscar Coronel
        Oscar är Kompetensansvarig för konsumenträtt hos Familjens Jurist och han har koll på vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument i olika situationer.

        Få juridisk hjälp hos Familjens Jurist

        Har du andra frågor som rör konsumenträtt? Eller har du frågor som rör ett annat juridiskt område? Vi på Familjens Jurist hjälper dig gärna med dina frågor. Varmt välkommen att boka tid med oss genom att ringa 0771-771 070 eller boka tid här!

        Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
        Magnus Ladulåsgatan 65
        Stockholm
        Stockholm
        11827
        Sweden