Juridik för dig som är medlem i IF Metall

Du som medlem i IF Metall och har Juristförsäkring har rätt till 15 timmars kostnadsfri juridisk rådgivning. Du får hjälp av en jurist via telefon- eller onlinemöte. För vissa av de vanligaste juridiska dokumenten och avtal så kan du använda vår digitala tjänst, där du själv enkelt kan skapa juridiska dokument.

Här kan du läsa om vad som ingår i din Juristförsäkring, från rådgivning till hjälp med att skapa dokument. För vissa av våra dokument så kan du använda vår digitala tjänst där du själv enkelt kan skapa juridiska dokument. För att boka tid med en jurist eller för att få åtkomst till onlinetjänsterna logga in på Mina sidor

Familjerätt och arvsrätt

Inom familjerätt och arvsrätt kan du få hjälp inom flera olika områden. Klicka in på respektive tjänst för att läsa mer om vad som ingår i din Juristförsäkring.

Konsumenträtt

I din Juristförsäkring ingår juridisk rådgivning när du som konsument köpt en vara eller tjänst och priset överstiger 2 000 kr. Rådgivningen omfattar också frågor om konsumentkrediter.

Fastighetsrätt

Inom ramen för Juristförsäkring ingår rådgivning inom fastighetsrätt, klicka in på respektive tjänst för att läsa mer om vad du kan få hjälp med.

Övrigt

Förutom familjerätt, arvsrätt, konsumenträtt och fastighetsrätt kan du även få hjälp med juridiska frågor om näthat, sjukpenning, sjukersättning, återkallelse av körkort samt att vid tvist får hjälp med att undersöka möjligheten till rättsskydd och rättshjälp.